Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
Fredag 12 juni 1998
 

Sjöslaget om champagnen

I fartyget längst bort har det finska dyklaget sin bas. Hittills har de fått upp 88 värdefulla champagneflaskor. Nu har svenskarna anlänt till platsen (den mindre båten) och kan bara se på i väntan på att deras dykfartyg ska komma fram och de kan påbörja sina dykningar. Då är risken stor för att det stora champagnekriget bryter ut.
Foto: URBAN ANDERSSON

Aftonbladet följer dramat på plats i Bottenhavet

BOTTENHAVET. Den sjunkna champagnen på vraket Jönköping visade sig vara flytande guld.
  Det har förvandlat pojkäventyret till ett bittert sjöslag.
  De svenskar som upptäckte vraket riskerar nu att förlora sitt guld.
  Men inget är säkert i denna sommars mest spännande följetong.
  Vi befinner oss ombord på fartyget Fanny på väg ut mot en gammal haveriplats 25 distansminuter (cirka 40 kilometer) rakt ut i havet från Rauma.
  Julius sitter på akterdäck. Han är en kille med fyrkantig frisyr och fyrkantig kropp, inhyrd som säkerhetsman av det svenska teamet som nu är ombord på Fanny.
  Säkerhetsmannen Julius roll blir lättare att förstå om vi tar det från början:
  I gryningen den 3 november 1916 riste det plötsligt till i skrovet på den svenska tvåmastade galeasen Jönköping, på väg mot Rauma.
  En tysk ubåt hade skickat en torped rakt in i henne.
  Officiellt var lasten 96 ton rälsjärn till ett järnvägsbygge.
  I verkligheten bar Jönköping 40 ton konjak på ekfat, 4 400 flaskor champagne av årgång 1907 från tillverkaren Heidesieck i Reims och nästan sex ton bordeauxvin.

Tsaren skulle ha spriten
  Det mesta av smuggelspriten skulle till den ryska tsaren.
  Sedan den där gryningen har Jönköping med sin hemliga last legat halv nedsjunken i lera, i fyra gradigt becksvart vatten på 64 meters djup.
  De svenska skattletarna Claes Bergvall och Peter Lindberg lyckades genom noggran research i gamla sjödokument och ett unikt sökarbete hitta Jönköping.
  Tillsammans med några kompisar dök de försiktigt och skickligt med blandgaser på grund av det stora djupet och lyckades bärga ett antal flaskor champagne.
  I dag är champagnen testad av bland andra den mycket stränga franska vinmyndigheten. Alla är eniga om en sak:
  Den helt unika lagringen har skapat en helt unik champagne.
  Om tunnorna med Bordeauxvin och konjaken klarat sig har olika experter räknat fram att Jönköpings last kan vara värd allt mellan några tiotals miljoner kronor upp till en miljard kronor.
  Plötsligt dök den ökända finska finanshajen Peter Fryckman upp med ett dokument som visade att hans farfars far var beställare av tre tunnor av fartygets vin.
  I helgen överrumplade han alla genom att plötsligt starta egna dykningar och plocka upp champagne.
  – Vi har plockat upp 88 flaskor hittills, säger Peter Fryckman.
Men det var ju svenskarna som upptäckte fartyget, och nu stjäl ni lasten?
  – Struntprat. Vi har rätt till den.
  Peter Fryckman berättar att han redan sålt fem av champagneflaskorna till olika intressenter.

10 000 dollar – flaskan
  – Jag har fått 10 000 dollar styck för flaskorna, säger Peter Fryckman.
  Svenskarna har hittills plockat upp 600 flaskor champagne.
  Sedan splittringen till ett finskt och ett svenskt team uppstått har också märkliga och obehagliga saker hänt.
  – Jag kan inte veta varifrån det kommer. Jag kan bara konstatera att sju mordhot riktats mot mig. Och att de som hotar påstår sig ha kontakt med estnisk och rysk maffia, säger Claes Bergvall.
  När det första gryningsljuset bryter igenom slår Fanny av på motorerna.
  Vi ser en vit topplanterna i dimman en knapp distansminut framför oss.
  Det är Fryckmans fartyg Zaritza Alexandra som lagt sig på en av bojarna, rakt ovanför vraket.
  Detta trots att det svenska teamets dykbåt Sorjo redan låg där och avlyste området för dykarbeten. Zaritza Alexandra har brutit mot sjöreglerna och kränkt avlyst område, menar svenskarna.
  Det är ställningskrig nu.
  Julius ropar upp Zaritza Alexandra över VHF-radion. Inget svar. Han ropar igen. Då kommer ett kort, kärvt svar:
  – Fuck you Julius.
   Plötsligt lösgör sig en stor fartygsstäv ur dimman.
  Det är Tutka, ytterligare ett av Fryckmans fartyg som anländer.
  Hon ankrar också på platsen.
  Innan nattens sjöslag har svenskarna polisanmält Fryckman för grov stöld.
  Claes Bergvall och Peter Lindberg har varit mån om att göra allt rätt enligt alla lagar och förordningar.
  De har startat kopnsortiet C-star för att finansiera en bärgning av hela vraket.
  I dag har bolaget cirka 80 delägare, enligt uppgift finns 10-20 miljoner i bolaget.

Kan bli film också
  Stora planer smids också inom C-starkonsortiet. En av intressenterna, Dan Lindhe, berättar:
  – Stjärnan i Titanic, Leonardo diCaprio, är kontaktad. Han ska kanske göra reklam för champagnen, säger Dan Lindhe.
   I går eftermiddag bordade finska kustbevakningen, polisen och arbetsskyddsinspektionen finnarnas fartyg Tutka.
  – Vi har inget att anmärka på säkerheten eller utrustningen. Vi betraktar båda dykgrupper som helt lagliga och har inte fattat beslut om att stoppa någon.
  Sjöslaget fortsätter därmed. Nästa vecka väntas svenskarnas båt Louise Diver med åtta professionella djupdykare, dykarklocka och tryckkammare anlända till Rauma.
  Finnarna lär inte flytta på sig. Claes Bergvall är rädd att hetsen kan leda till en olycka.
Text: Jan Helin  – De använder unga finska killar som går ner med vanlig luft till 64 meters djup. Det är vansinne. Det kan mycket väl ske en dödsolycka där nere.
  – Om det händer är all charm borta från projektet, säger Claes Bergvall.

Fler nyheter