måndag 18/5 1998
  Sjöfartsverket höll tyst om stoppade Estonia-dykare
STOCKHOLM. Sjöfartsverket informerade aldrig den grupp som ska granska myndigheters handlande efter Estoniakatastrofen om att brittiska dykare försökt ta sig ner till vraket. Inte heller de anhöriga informerades om försöket.
   -Det lyckades ju inte, säger Håkan Johansson, informationschef på Sjöfartsverket.
   Isbrytaren Ale körde 18 augusti förra året bort en tysk bogserbåt med ett brittiskt dykarteam ombord som var på väg att dyka ned till Estonia och filma vraket.
   Bogserbåten hade just sänkt ned undervattenskameran när isbrytaren närmade sig. Efter en lång diskussion gav sig bogserbåten frivilligt iväg.
   Sjöfartsverket har dokumenterat händelsen men valt att inte informera Analysgruppen - den grupp som är tillsatt av regeringen för att granska regeringskansliets och myndigheters handlade efter katastrofen.
   -De är gamla nyheter, journalister skrev om detta redan i höstas, säger Håkan Johansson, som tillägger att Sjöfartsverket inte har rapporteringsskyldighet till Analysgruppen.
  
Nya uppgifter
   -Jag vet ännu inte vad det här får för konsekvenser för Analysgruppens arbete, säger en försiktig Peter Örn, ordförande i gruppen.
   Analysgruppen har intervjuat representanter för Sjöfartsverket, men verkar inte ha fått den fullständiga bilden.
   -Det är nya uppgifter för mig, säger Peter Örn.
   Sverige, Finland och Estland har deklarerat gravfrid kring Estonia, men lagen gäller bara svenskar, finländare och ester.
   -Jag struntar i lagen, säger också dykningens initiativtagare till Dagens Nyheter. Just nu håller jag på att samla ihop pengar för att kunna göra nya dykningar. Får jag fram dem, kan det bli av redan i sommar.
  
Inga sanktionsmedel
   -Vi griper in, vi stör dem. Det har inte inträffat än, men det kan ju mycket väl inträffa att någon börja dyka trots att vi kommer dit och stör. Och då är ju frågan vad man får göra, kommenterar Håkan Johansson, Sjöfartsverkets informationschef.
   Några sanktionsmedel finns inte. Det är bara svenskar, finländare och ester som går att åtala för störning av gravfriden.
   Tidigare låg ansvaret för bevakning på Sjöfartsverket och isbrytaren Ale. Det innebar att bevakningen inte var 100-procentig. Numera vaktar finländska kustbevakningen med radar.
   1995 försökte en svensk man bärga kvarlevorna efter sin hustru från Estonia. Försöket misslyckades sedan isbrytaren Ale också den gången stört operationen.
  
Ulla Danné, Birgitta Nilsson/TT