Måndag 18 maj 1998. Publicerad kl
  Privatdykare stoppade vid Estonia
”95 procent av de anhöriga vill att de ska gå ner”

Ett hittills okänt försök att ta sig ner till vraket efter Estonia har uppdagats.
  En tysk bogserbåt med tysk besättning försökte den 18 augusti förra året att sänka ner en undervattenskamera och ta bilder av fartyget, uppger Dagens Nyheter.
  Fartyget upptäcktes vid tiotiden på kvällen av den svenska isbrytaren Ale som befann sig i området.
  Ett brittiskt team som fanns ombord på den tyska båten var då i färd med att sänka ner undervattenskameror intill vraket.
  Ales befälhavare Kjell Jönsson tog radiokontakt med besättningen på det tyska fartyget och uppmanade dem att lämna området med hänsyn till griftefriden.
  Enligt Kjell Jönsson lämnade fartyget frivilligt området, men dykledaren, som framträder anonymt i Dagens Nyheter, menar att Ale medvetet saboterat deras arbete genom att cirkla runt dykfartyget.
  Enligt en lag instiftad av Sveriges, Finlands, och Estlands regeringar är platsen för Estonias förlisning en gravplats, och alla dykningar på platsen är därför förbjudna.

Finansierat av anhöriga?
  De anhörigas största organisation, DIS, med medlemmar i flera länder kände till gruppens planer på dykningar och hade godkänt dem.
  – Teamet kontaktade oss och frågade om vi hade något emot att de dök, bekräftar anhörigorganisationens juridiska ombud Henning Witte.
  – Vi hörde oss för bland de anhöriga, och 95 procent av dem ville att de skulle gå ner.
  Henning Witte säger att dykledaren har anknytning till Estoniakatastrofen, men vill inte säga på vilket sätt.
  Huruvuda svenska anhöriggrupper varit med och finansierat projektet vill han inte svara på, men han kan heller inte dementera det.
  – Nej, det kan jag inte säga.
  – Det är ju ett lagbrott att dyka vid Estonia, och ingen vill ju hamna i domstol.
  Enligt dykledaren ska expeditionen ha finansierats av ett svenskt företag och kostat cirka en miljon kronor. För närvarande håller han på att samla in pengar till nya dykningar, vilket applåderas av DIS.

”Alla längtar efter nya bevis”
  – Alla längtar efter nya bevis. Haverikomissionen har gjort ett så dåligt jobb att de till och med själva erkänner att de inte kan utesluta att Estonia haft ett hål i skrovet, säger Henning Witte.
  De anhöriga i DIS accepterar inte klassningen av Estonia som gravplats, och menar att lagen kommit till för att skydda myndigheterna och förhindra att omständigheterna kring Estonias förlisning blir kända.
  Det hål i skrovet som aldrig fotograferats av haverikommissionen, men som många spekulerar i är vad den tysk-brittiska expeditionen letar efter.
  Teorin är att fartyget utsatts för ett sabotage, och att myndigheterna försöker dölja det.
  Expeditionen lyckades inte få några användbara bilder av Estonias skrov, redan till sommaren hoppas dykledaren att kunna göra ett nytt försök.
  Kustbevakningen kan bara ingripa mot svenska, finska eller estniska fartyg.
  Vid två tillfällen tidigare har olagliga dykningar genomförts vid Estonia.
  1995 körde isbrytaren Ale bort två anhöriga till omkomna som sökte sina döda i vraket.
Josefin Brink


Läs mer - alla nyhetsartiklar ur dagens Aftonbladet: