Skanska krävs på miljonbelopp för broras
UMEÅ. Vägverket pekar i en utredning ut Skanska som huvudansvarig för olyckan förra året då en 200 ton tung stålbro rasade ner i Umeälven. Vägverket kräver nu företaget på flera miljoner kronor i ersättning för broraset.
   Vägverkets region norr beställde i fjol en ny stålbro över Umeälven vid Slussfors, mellan Storuman och Tärnaby. Olyckan inträffade i juni när den 128 meter långa bron var ihopsvetsad och skulle läggas fast på brofästena över älven. När det bara återstod 15 meter innan bron var på plats rasade den ner i vattnet. Vid den så kallade lanseringen gick också en bom på en lyftkran av. En anställd skadades lindrig när han fick en planka i ryggen. Två arbetare på en ställning ute i vattnet vid mittpelaren chockades när bron föll ner alldeles intill deras arbetsplats.
   Vägverket Produktion, som anlitades som entreprenör av Vägverkets region norr, fastslår nu i sin utredning att det är underentreprenören Skanska som bär huvudansvaret för broraset.
  
Miljonkrav
   -Vi anser att lanseringslagret som användes var för klent. Det höll inte för den belastning som uppstod vid lanseringen, säger Tore Furtenbach, vid Vägverket Produktion.
   Vägverket kräver nu Skanska Stålteknik på mellan fyra och fem miljoner kronor i ersättning för merkostnader på grund av raset.
   Även konstruktören Scandia Consult delar uppfattningen att Skanska bär huvudansvaret för att bron rasade, men anser att huvudorsaken är en annan än det underdimensionerade lagret. Bron placerades ut på fel sätt på lanseringslagret. Den starka och tunga delen av bron kom för långt ut på lagrets ytterkant. Därmed uppstod en felbelastning på lanseringslagret och bron gled åt fel håll, ner i vattnet.
  
Delade meningar
   Skanska anser sig dock inte vara ensam ansvarig för olyckan.
   -Ansvaret delas av oss och Vägverket. Diskussioner pågår fortfarande om ansvarsfördelningen, säger Jan Björkström chef vid Skanska Stålteknik, som inte vill kommentera ersättningskraven.
   Enligt Skanska berodde olyckan främst på att brokonstruktionen inte var tillräckligt stabil och att lanseringslagret var bristande. Åtgärder har vidtagits för att komma till rätta med problemen. För ett par veckor sedan kom bron äntligen på plats på brofästena i Slussfors. Bron som skulle ha varit klar i oktober beräknas bli körbar senare i vår.
  
Marie Gustafsson/TT