Aftonbladet Nyheter   ANNONS

Måndag 19 augusti 1996


 

I fem dagar har vi granskat världens skitigaste innanhav - Östersjön.
Vi kväver det. Förgiftar det. Och dumpar olja i det.
Östersjön dör - om vi inte gör något omvälvande.
Idag ställer vi miljöministern till svars.

Niklas Bodell
Jan Karlsson
Foto: Joachim Lundgren
Östersjön är en riktig skandal

Nu lovar Anna Lindh hårdare tag




NYKÖPING. Anna Lindh tittar ut över fjärden och skakar på huvudet.
  - Östersjön är en skandal. Fullständig skandal, säger hon och lovar:
  Fler förbud mot kemikalier, fart på slöa åklagare och fler drastiska beslut.
  
  När miljöminister Anna Lindh var gravid i femte månaden med sitt första barn kom livsmedelsverkets kostrekommendationer:
  "Ät inte abborre, gädda, gös, lake eller ål från Östersjön."

MINISTERN MORRAR Skärpta miljölagar och tuffare åklagare efterlyser miljöminister Anna Lindh i kampen för ett renare Östersjön.
  - Det var en chock för mig, berättar hon. Jag blev alldeles galen. När man är gravid för första gången vill man ju tänka på varenda säkerhetsföreskrift. Och så hade jag gett min son en massa miljögifter...

Förbjuder fler ämnen
  Anna Lindh hade nästan enbart levt på Östersjöfisk fram till den dagen.
  - Det var min första reaktion på att det höll på att gå åt pipan med Östersjön.
  • Åt du Östersjöfisk under din andra graviditet?
      - Nej, jag undvek det.
  • Äter du Östersjöfisk i dag?
      - Ja, det gör jag, men jag äter den inte med samma glädje längre. Jag är mer restriktiv.
  • Varför är ni inte snabbare att förbjuda nya och giftiga ämnen?
      - Industrin tycker tvärtom att vi går fram för fort, utan att ha tillräckliga bevis för att de är giftiga. Men vi kommer fortsätta att förbjuda ämnen.
  • Du menar att det blir vanligare med förbud?
      - Ja, jag tror inte att vi har slutat med förbuden. 1997 når vi nästa etapp i kemipolitiken och i samband med det kommer fler förbud. Vi har haft ett uppehåll några år, men jag tror inte att de är borta. Tvärtom.
  • Forskare som vi har talat med tycker att myndigheter och politikers agerande är väldigt valhänt.
      - Det förvånar mig. Forskarna är ofta måna om att visa att de har olika uppfattningar, men de måste ju förstå att vi politiker är beroende av så tydliga och klara signaler som möjligt.
  • Vet du vad BCPS är för någonting?
      - Nej.
  • Det är ett nytt miljögift, som man hittade i en abborrmuskel i Rigabukten i fjol.
      - Det finns ju oerhört många sådana ämnen. Det som är besvärligt är när vi måste förbjuda ämne för ämne. Därför måste vi börja ta beslut om kemikalierna i grupp.
  • Men varför är det alldeles tyst? Borde inte larmet gå när ett nytt och farligt miljögift hittas.
      - Jag ska erkänna att jag inte ens sett någon sådan rapport, men jag ska kolla det.
  • Förra året avslöjades 482 oljeutsläpp, 23 polisanmäldes, men ingen dömdes. Ingen har någonsin suttit i fängelse för oljeutsläpp. Varför?
      - Det där är väldigt illa. Polis och åklagare måste prioritera brotten mer. Dessutom ska vi införa tydligare lagar i den nya miljöbalken.
  • Men vad beror det på?
      - Det verkar som om polis och åklagare inte vet hur man ska hantera brotten, men jag har inget svar på varför det är så.
  • Anser du att åklagarna är för dåliga på miljölagen?
      - Ja, jag tror att de ofta inte kan lagarna och tycker att det är för jobbigt att hålla på med dem.
  • Det har hänt att åklagare lagt ned förundersökningar på grund av att de anser att brottet inte har något "allmänt intresse". Är det rimligt?
      - Nej, det är fullständigt fel. Det handlar bara om att de inte har orkat, velat eller kunnat frågan. Jag är väldigt orolig för oljehanteringen. Transporterna kommer ju dessutom att öka.
  • Men samtidigt har du undertecknat en FN-konvention som gör det omöjligt att döma utländska skeppare till fängelse.
      - När det gäller oljeutsläppen i Östersjön ger det fel signaler, men konventionen har andra skäl bakom sig. Det är viktigare att vi använder lagstiftningen effektivare än att det står fängelse i paragrafen.

    Måste köra mindre bil
  • Varför tillåter ni bilar utan katalysator?
      - Det är svårt när folk är arbetslösa och har ont om pengar att förbjuda deras bilar. Det är ju samhällets svagare grupper som har de sämsta bilarna.
  • Det här är väl typiskt - tekniken finns, men de djärva politiska besluten saknas?
      - Det är viktigare att ställa hårdare krav på de nya bilarna. De gamla försvinner ändå så småningom. Men det räcker inte. Vi måste köra mindre bil överhuvudtaget och vi måste ha med oss grannländerna för att de drastiska besluten ska vara effektiva.
  • Och så blir det så där segdraget igen.
      - Alla kanske inte kan fatta samma beslut samtidigt, men vi måste hela tiden prata med varandra. Jag tror att vi kommer att uppleva fler drastiska beslut framöver.
  • Älskar folk sin bil mer än Östersjön?
      - Jag får fruktansvärt många brev, hatiska brev, från människor som anser att jag är för hatisk mot bilarna. Det är uppenbarligen det käraste vi har. Det ser jag på mina hatbrev.
  • Om du fick välja en drastisk åtgärd för Östersjön. Vad skulle det vara?
      - Får jag ta två?
  • Okej.
      - Då skulle jag rensa bort gifterna och skapa ett helt nytt jordbruk.
  • Nytt jordbruk - varför är då ekologiskt odlad mat dyrare? Om du vill ställa om jordbruket borde du väl besluta om ändring på det?
      - Ja, den är lite dyrare fortfarande, men där har skillnaderna minskat. År 2000 räknar vi med att vi ska ha 10 procent ekologiskt odlad mat i Sverige och då tror jag att prisskillnaderna är borta.
      - Jag tycker att sådana som jag som har bra lön kan vara med och se till att man verkligen köper den maten.
  • Hur ser Östersjön ut om 20 år?
      - Jag tror att vi klarar att rensa upp Östersjön. Det första är att vi ska få tillbaka havet till 50-talets nivå. Och jag tror att de initiativ vi har tagit kom i grevens tid.
  • Du kan ju inte gärna säga någonting annat?
      - Jag tycker att det är det som ska vara målet i alla fall. Jag måste tro att vi klarar det. Annars skulle det här jobbet vara meningslöst.
  • Hur bidrar du till kampen för Östersjöns överlevnad?
      - Det finns ju rätt mycket man kan göra faktiskt. När jag köpte gardiner härom veckan stod det stora lappar att de var flamskyddssäkra och de valde jag genast bort och gjorde klart för ägaren att han genast borde sluta sälja dem. Jag tar tåget till jobbet för det mesta. Och jag försöker köpa Krav-märkt mat när det finns.
  • Konkret, vad tänker du göra för Östersjön nu?
      - Nästa vecka åker jag till Litauen för att titta på projekt som vi stöttat. Både jordbruksprojekt och reningsverk. Jag har också bjudit in alla miljöministrar till ett möte i höst. Tillsammans måste vi få bort oljeutsläpp samt utsläpp från jordbruk och trafik.
  • Aftonbladet på internet distribueras via