|
UD:s avtal ett brott mot lagen
Utrikesdepartementet kan ännu en gång ha brutit mot lagen om offentlig upphandling. Inför Sveriges ordförandeskap i EU har UD engagerat flera företag som sponsorer utan att tillfråga deras konkurrenter. Senast UD fick kritik för misskött upphandling var när företaget Rikta anlitades för pr-satsningen i Sydafrika. Nu gäller kritiken ett avtal som UD ingått med tio svenska svenska företag och organisationer. Dessa ska leverera varor och tjänster till de många möten som hålls när Sveriges blir EU:s ordförandeland under första halvåret 2001. I utbyte får företagen marknadsföra sig direkt till Europas maktelit. De får bland annat synas i informationsböcker, på officiella hemsidor och på datorer som används vid toppmöten, skriver Finanstidningen. Ingen konkurrens Sponsorsavtalen har ingåtts utan att andra företag har fått vara med och konkurrera. Det kritiseras nu av nämnden för offentlig upphandling, statens eget kontrollorgan. Vi gör bedömningen att detta är i strid med lagen. Jag kan inte se att UD skulle kunna använda något undantag från reglerna, säger Margareta Hentze, kanslichef vid nämnden. Martin Carlstein är ansvarig för näringslivskontakter på UD:s särskilda 2001-sekretariat. Han anser inte avtalet kräver upphandling. Vi har tittat på detta väldigt noga. Så länge varan eller tjänsten är kostnadsfri ryms detta inte inom lagen för offentlig upphandling, säger Carlstein till Finanstidningen. Volvo och Telia är sponsorer Margareta Hentze hävdar motsatsen: Det är inte kostnadsfritt bara för att betalningen inte utgår i form av pengar. Leverantörerna uppfattar att exponeringen har ett ekonomiskt värde, vissa företag är till och med beredda att betala för den. Bland sponsorerna märks Volvo och Telia. Det senare företaget ska bland annat sköta telefontrafiken i de presscentra som upprättas vid toppmöten. Lars-Johan Jarnheimer, vd för Telias konkurrent Netcom, är upprörd över att inte ha blivit tillfrågad. Vi hade gärna varit med och sponsrat detta, vi hade till och med betalat för att få vara med. För oss är det naturligtvis viktigt att få visa upp vårt varumärke för alla dessa personer som har så avgörande inflytande. Reklamvärdet handlar om många miljoner kronor. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se tips: 08-411 11 11 fax: 08-600 01 77 växeln: 08-725 20 00 |
|