Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
SÖNDAG 27 AUGUSTI 2000
 
 

Ny stil – för
500 miljoner

POSTMODERNT –
I SILVER?
Den svens-ka postlådan på 1940-talet, 1960-talet och i dag. Den gula färgen har alltid funnits där. Men nu kan den vara på väg ut. Posten ska tälja guld – kanske med hjälp av silverfärg.
Bilden är ett montage

Tycker du postlådorna ska bli silverfärgade?
Ja Nej
Se resultat
POST-NOSTALGI
1941
1963
2000
Foto: LO WINGE, STURE WALDÖ och BJÖRN ELGSTRAND Montage: KENT HELLQVIST
Posten satsar på varumärket samtidigt som 5000 sparkas
Posten byter utseende.
  På bilar, postlådor, servicekontor och uniformer.
  Förändringen kan kosta en halv miljard – samtidigt säger Posten upp 5 000 kassörskor.
Postens vd Lennart Grabe
Foto: ANETTE FRIBERG
  
Som Aftonbladet berättade redan för ett år sedan läggs Sveriges 900 postkontor ner. Den 1 april börjar nedläggningen.
  Servicen ska i stället skötas av 3 000 matbutiker och bensinmackar.
  Förändringen innebär att omkring 5 000 postkassörskor förlorar sina jobb.

”Är ett väldigt stort program”
  
Aftonbladet kan idag avslöja att en del av miljarderna som sparas in nu satsas på Postens varumärke.
  – En specialgrupp arbetar med vår nya profil och varumärkesstrategi. Det är ett väldigt stort program. Postens bilar målas om i silverfärg. Postbutiker, brevlådor och uniformer blir helt nya. Allt presenteras om några veckor, säger en centralt placerad källa inom Posten.
  Posthornet, något av en svensk nationalikon, blir kvar i en något modernare tappning.
  Att byta logotyp och grafisk profil kostar enorma belopp för ett så stort företag som Posten. När Telia lanserade sin nya logotyp i april uppgick kostnaden till närmare 200 miljoner kronor. För Postens del torde beloppet vara betydligt större.

30000 ska få nya uniformer
  
Bara att lacka om koncernens över 5 000 fordon är ett jätteprojekt.
  30 000 människor ska ha nya uniformer. Lägg sedan till alla tusentals postlådor...
  – Att förändra hela Postens varumärke och profil kostar uppskattningsvis mellan 400 och 500 miljoner kronor, säger Thomas Gad, vd på varumärkesbyrån Differ i London som genomfört liknande projekt åt en rad svens-ka storföretag.
  Postens vd Lennart Grabe bekräftar att ett stort förändringsarbete pågår.
  – Ja, vi jobbar på hur vi ska se ut i vår nya organisation och hur vi ska se ut i framtiden. Vi ska presentera vårt nya servicenät i höst. Då visar vi alltihop.
Många människor kan tycka att det är anstötligt att Posten satsar jättebelopp på varumärket, samtidigt som 5 000 kassörskor sägs upp.
  
– Vi har inte satsat ännu. Men jag ser absolut ingen koppling mellan att bankverksamheten avvecklas och att vi precis som alla andra företag satsar på marknadsföring. Vi är konkurrensutsatta och tävlar på en hård marknad, säger Lennart Grabe.
Maths Nilsson

Succé eller fiasko – varumärket avgör
Varumärkenas topp 5 i Sverige
1 Ica
2 Nokia
3 Ikea
4 Ericsson
5 McDonalds
--------
126 Postbanken Källa: Tidningen Visions undersökning varumärken topp 200.
Att förändra sitt varumärke är bland det svåraste ett företag kan ge sig in på. Fallgroparna är många.
  Men om man lyckas ligger vägen till succé öppen.
  
Posten finns i dag inte med bland Sveriges 200 starkaste varumärken.
  Inom vissa branscher är varumärket helt avgörande.
  Biltillverkarna anses av många bedömare ha ganska likvärdiga produkter.
  Men beroende på om det står BMW eller Volvo i nosen på bilen kan det skilja 100 000 kronor på priset.
  I tidningen Visions varumärkesundersökning har Posten inte ens placerat sig bland de 200 bästa.
  Dotterbolaget Postbanken som nu ska avvecklas hamnar på plats 126.
  Postens varumärke är fint redan i dag, tycker vd:n Lennart Grabe.
  – Men vi strävar självklart efter en hög placering, det stödjer affären, säger han.

En statlig koncern med stora problem
Posten har 42 000 anställda. Bland dem finns 11 500 brevbärare, 5 000 kassörskor och 2 700 lantbrevbärare.
Varje vardag skickas 22 miljoner brev genom Postens försorg.
Det jättelika statsägda företaget brottas med lönsamhetsproblem. Vinsten 1999 blev 236 miljoner kronor, mer än en halvering jämfört med 1998 års vinst på 639 miljoner. Omsättningen i fjol var 24 miljarder.
För att öka lönsamheten lägger vd Lennart Grabe ner Sveriges 900 postkontor med start den1 april 2001. De
ersätts med 3 000 serviceställen i matbutiker och mackar. Några hundra av serviceställena ska drivas av Posten.
5 000 kassörskor förlorar sina jobb när postkontoren läggs ned. Hur många som kan få jobb på serviceställena är oklart. Det nybildade bolaget Posten Futurum ska hjälpa uppsagda att få nya jobb.
Källa: Posten


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: [email protected]
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER