Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
FREDAG 25 AUGUSTI 2000
 
 

Tobakspengar till Fälldins kampanj

VISSTE INGET Smokepeace fick pengar från tobaksindustrin, enligt dokument som Aftonbladet tagit del av. Medlemmen och tidigare centerledaren Thorbjörn Fälldin säger att han inte visste något. ”Då hade jag förmodligen försökt få igång en reaktion för att få det stoppat”.
Foto: BIBBI JOHANSSON

Läkarförbundets vd: Detta är oacceptabelt
AFTONBLADET I GÅR
Tobaksindustrin köpte svenska läkare Hemliga dokument visar att de fick betalt för att tona ner riskerna med cigarettrökning
Rökläkaren: ”Detta är fullkomligt oetiskt”
Cigarettjätten låg bakom Smokepeace reklam
Tobaksindustrin har stött den rökvänliga organisationen Smokepeace med stora summor.
  Aftonbladet kan i dag avslöja att Philip Morris bekostat en stor reklamkampanj åt rökorganisationen som bland annat hade Thorbjörn Fälldin och Bengt Öste som medlemmar.
  
Aftonbladet berättade i går att åtminstone tre svenska läkare som ifrågasatt att passiv rökning är farligt fått betalt av den amerikanska tobaksjätten Philip Morris.
  I dag kan Aftonbladet publicera dokument som visar att företaget även stött den svenska rökorganisationen Smokepeace ekonomiskt.
  Smokepeace, med tv-mannen Bengt Öste som förgrundsgestalt och talesman, väckte stor uppmärksamhet i början på 90-talet med sin kamp för rökares rättigheter.
  I ett brev 1989 skriver Philip Morris dåvarande marknadschef Stig Carlsson att företaget beslutat bekosta två Smokepeacekampanjer i kvällstidningarna samt två i TV 3.
  Riksdagen stod i begrepp att skärpa tobakslagen och kampanjen gick ut på att förlöjliga den svenska ”förbudsmentaliteten”.

Smokepeace fick 1,2 miljoner
  
Philip Morris skänkte runt 1,2 miljoner kronor till organisationen för reklamen.
  Av dokumentet framgår också att tobaksjätten beslutade skänka Smokepeace 250 000 kronor 1990 så att föreningen kunde ge ut sin medlemstidning.
  Förre centerledaren Thorbjörn Fälldin var en av medlemmarna. Han blir förvånad över Philip Morris inblandning.
  – Hade jag känt till detta då det begav sig hade jag förmodligen försökt få igång en reaktion för att få det stoppat. Det hade inte sett snyggt ut att framstå som tobaksindustrins lakejer, säger Fälldin.
  Philip Morris informationschef Johan Thor säger att företaget helt ändrat strategi.
  – Det sättet att jobba utspelade sig i en helt annan tid. I dag försöker vi hålla en konstruktiv dialog med politiker och andra. Vi engagerar oss bland annat i kampanjer för att ungdomar inte ska börja röka, säger Thor.
  Men ungdomar som inte ska börja röka blir förr eller senare vuxna som bör röka för att tobaksbolagen ska tjäna pengar.
  I takt med att reklamreglerna blivit allt hårdare har tobaksindustrin därför blivit alltmer förfinad i sitt sätt att glorifiera rökningen.

Rockartister sponsras
  
Det är en livsstil som säljs. Cowboyen ”The Marlboro man” red in i solnedgången i annonserna redan på 50-talet.
  I dag säljer både Marlboro och Camel kläder. Rockartister sponsras med cigaretter. Miljoner och åter miljoner plöjs ned i de snabba Formel 1-bilarna, segelbåtar i Whitbreadklassen har cigarettmärkenas namn. Kulturevenemang betalas. Bolagen betalar för att kända skådespelare röker deras märken i populära filmer.
Oisin Cantwell
Oisin
Cantwell

  Mindre snygga är de metoder tobaksbolagen använder mot dem de uppfattar som fiender.
  – Jag har känt mig trakasserad av tobaksindustrin. De har JO-anmält mig på konstiga grunder och satt en pr-byrå på att kartlägga mig. Det har varit jobbigt, säger Margaretha Haglund, chef för tobaksprogrammet på Folkhälsoinstitu-tet.

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: [email protected]
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER