|
|
Snabbmat kan ge ditt barn astma
LONDON.
Äter dina barn mycket pizza och hamburgare?
I så fall löper barnen kraftigt ökad risk att utveckla astma.
Nya forskarrön visar ett klart samband mellan fast food och astmatiska sjukdomar.
Ett läkarlag lett av professor Anthony Seaton från universitetet i Aberdeen har nu slagit fast att ålder, kön, social status, familjestorlek eller sjukdomshistoria saknar betydelse för utvecklingen av astma och allergier.
Dåliga matvanor ger sämre skydd
Det som verkligen betyder något är matvanorna.
Barn som ofta äter snabbmat, typ hamburgare, befinner sig i riskzonen. Ju sämre matvanor, desto sämre skydd mot astma, rapporterar forskargruppen i magasinet Thorax.
Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00
|
|