MUSIK Håkan Steen skriver om pop  
Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TISDAG 15 AUGUSTI 2000
 
NYHETER
Sök
Tidningens förstasida
Tyck till
Wap och handdatorer
Kolumnister
Kändis-chattar
Tipsa Aftonbladet
TELEGRAM
E-POST
INNEHÅLL
SÖK
SPORT
TIPS & TRAV
NÖJE
SMS & RING-
SIGNALER
WAP &
HANDDATOR
WEBBRADIO
WEBB-TV
KVINNA
PULS
IT
EKONOMI
BÖRS
FONDER
NYA RESOR
BIL
HÄLSA
TV
VÄDER
BOSTAD
STOCKHOLM
TYCK TILL
CHATT
LEDARE
KULTUR
BOKBANKEN
WEBB-
KYRKAN
DEBATT
NYA
HOROSKOP
MAT&VIN
E-KORT
UNG
JOBBA HÄR
ANNONSERA
MEDIE-
CENTER
KONCERN-
INFO

KÖP&SÄLJ








Förnamn

Efternamn
Jag vill läsa
e-posten

Funplanet
 

Koffeinet gör dig beroende

FÖR MYCKET AV DET GODA Ny undersökning visar att koffeinet i till exempel Coca-Cola eller Pepsi inte påverkar smaken. Ämnet finns bara i läsken för att öka begäret.
Foto: MATS STRAND

Så mycket koffein innehåller: En kopp kaffe 105 mg
En kopp svart te 35 mg
En kopp grönt te 25 mg
En burk cola 50 mg
Kakao,28 g 60 mg
Chokladglass, 1 dl 2 mg
Källa: Mayokliniken)
Ny forskningsrapport: ämnet tillsätts inte för smakens skull
NEW YORK. De stora internationella läsktillverkarna tillsätter koffein i sina drycker – så att du ska bli beroende av deras produkter.
  Forskare i Chicago hävdar att den som slutar dricka läsk kan få abstinensbesvär.
   Enligt forskarna vid John Hopkins universitetet kan de flesta konsumenter inte känna någon skillnad mellan läsk som innehåller koffein och läsk som är koffein-fri. Bara åtta procent av försökspersonerna kunde avgöra om läsken innehöll koffein eller inte.

Koffeinfri läsk – inte särskilt populär
  
De drar därför slutsatsen att enda anledningen till att 70 procent av den läsk som dricks i USA innehåller koffein är koffeinets beroendeframkallande effekt.
  De två mest sålda läskedryckerna i USA, Coca-
Känner du dig beroende av koffein?
Ja Nej
Se resultat
Cola och Pepsi finns också i koffein-fria versioner, men de står bara för fem procent av försäljningen.

Amerikaner dricker mer läsk än vatten

  Den genomsnittliga amerikanen dricker 585 burkar läsk per år. Och man dricker i dag mer läsk än vatten. Läsktillverkarnas branschorganisation kallar forskarnas slutsatser oansvariga och hävdar att man tillsätter koffein för att förhöja smaken.
  – Studien är dåligt utförd. Slutsatserna är oansvariga och inte vetenskapligt underbyggda, säger Jeff Nedelman som är talesman för nationella läskorganisationen.
  Enligt Nedelman var bland annat flera av försökspersonerna i studien rökare, och därmed hade nedsatt förmåga att uppfatta smaker.

Barn kan få abstinensbesvär

  Forskarna i Chicago anser att läsktillverkarna åtminstone borde vara skyldiga att ange hur mycket koffein läsken innehåller, och erkänna den verkliga anledningen till att de blandar i koffein.
  – Vi vet att vuxna och barn kan bli fysiskt och psykiskt beroende av läsk med koffein, och att de kan känna av abstinenssymtom om de slutar dricka den, säger Roland Grifftiths som är huvudförfattare till studien.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER
Nya försök att rädda besättningen Första försöket med räddningskapsel mot ubåten misslyckades – Olyckan inträffade redan i lördags
 WEBB-TV

Junior Water Prize ur Vickans hand

Se intervju med flickidolen Aaron Carter

 KVINNA

Har ni noll bollkoll, tjejer?


Ansvarig chef på Socialstyrelsen avgår Medanalysaffären blev Margaret Unanders fall
President Clinton stal showen Höll brandtal på demokraternas partikonvent
British Airways Concordeplan får flygförbud Stoppas av luftfartsmyndigheterna
Efterlyst av Interpol fick nytt svenskt pass Polisen vi visste inte ens att han fanns i Sverige
  SENASTE NYTT/TELEGRAM
Sverige | Världen | Sport | Ekonomi
Nyhetsbevakaren – med automatisk uppdatering
Känner du dig beroende av koffein?
Ja Nej
Se resultat
Koffein bara för beroendet skull Ämnet tillsätts inte för smakens skull visar forskningsrapport

Lena Mellin Allt är nu klart för den stora budgetfajten Lena Melin: Överskottet kan knappt användas till annat än sänkta skatter
En extramiljard till skolan – Schymans krav på regeringen

Två döda under kappkörning i Kiruna
Rasistterror på mobiltelefonen Tonårsflicka hetsade invandrare med sms
16-åring slår larm till kommunerna: Er datasäkerhet är urusel
Domstolen: Stick ut hans öga Första gången på 40 år som straffet verkställs i Saudiarabien
Grattis Robyn, som får kulturstipendium av LO

18 fridlysta knubbsälar har skjutits Har flutit i land utanför Ängelholm
”Föraren bara smet”Tonåringarna som mejade
Ny undersökning: Vitlök hjälper mot fästingar
Yrsa Stenius Yrsa Stenius, kolumnist: Nya etiketter på gamla problem

Ett ögonblick, Mark Levengood, som i dag ska ta körkort
Ett ögonblick, Lars Leijonborg, som befinner sig i Los Angeles
FESTEXTRA Här är årets bästa kräftor Hitta rätt med betygen från fem tidningar
Kräftor inget mot – skorpion Aftonbladets Peter Wennman testade alternativet till kräftor

TYCK TILL OM TV Blir det ett krig av andra världskrigets omfattning under 2000-talet?
TÄVLA Tävla med ”Eva & Adam” – vinn videor och en Stockholms-weekend