Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
ONSDAG 26 JULI 2000
 
 

Snabbare än en gevärskula
Concorde är de rika stjärnornas favoritflyg

VÄRLDENS SNABBASTE TRAFIKFLYGPLAN Det brittisk-franska Concorde levererades till flygbolagen från 1969. Fram till igår hade samtliga plan klarat sig från olyckor.
Foto: AP
Planet Concorde har alltid varit förknippat med extrem exklusivitet.
  En biljett kostar mellan 60 000 och 70 000 kronor.
  – Det finns bara en klass. Det är inte första klass – det är concordeklass, säger flygexperten Bo Sehlberg.
  
Ända sedan Concorde började flygas reguljärt i mitten på 70-talet har planet varit reserverat för upptagna affärsmän, rockstjärnor, idrottsstjärnor och andra med gott om pengar.
  – Det är farten som lockar. Planet flyger i dubbla ljudhastigheten – 2 200 kilometer i timmen.
  – Det går fortare än en gevärskula, säger Bo Sehlberg, flygexpert och ansvarig utgivare för tidningen Flygvision.
  En resa över Atlanten med Concorde tar bara tre timmar och 45 minuter – att jämföra med ett vanligt passagerarplan som tar mellan sju och åtta timmar på sig.
  Under 60-talet pågick en kamp mellan USA, Sovjet och England-Frankrike om passagerartrafik i överljudsfart.

Ryssarna gav upp

  – Jänkarna drog sig ur ganska tidigt. Och när Sovjet blev klart med sitt överljudsplan, Tupolev 144, var det så likt den sedan tidigare klara engelsk-franska Concorden att det ryska planet fick öknamnet ”Concordski” i västvärlden, säger Bo Sehlberg.
  Men snart lades också projektet Tupolev 144 ner och Concorde blev därmed det enda överljudsplan som överlevde prototypstadiet.
  – Därför fick Concorden en aura av lyx, snabbhet och spjutspetsteknik. Den auran finns fortfarande kvar – trots att tekniken ju inte är ett dugg ny längre, säger Bo Sehlberg.

Hjulet lossnade
  
Trots de många åren i reguljärtrafik var det första gången i går som ett Concordeplan störtade.
  En gång tidigare lossnade ett landningshjul vid landning men ingen människa skadades då.
  Concorde har dock inte blivit någon kommersiell succé.
  Endast 20 plan av de 300 som planerades i början av 1970-talet är byggda.
  Fram till gårdagens händelse var 13 plan i trafik, sju flygs av British Airways och sex av Air France, som ägde det störtade planet. De har varit i drift i cirka 25 år.

Var inne på översyn
  
– Planen går på turerna London–New York och Paris–New York. Ibland chartras de också för exklusiva charterresor, säger Bo Sehlberg.
  Det störtade planet togs i drift i oktober 1980.
  Det var inne på rutinöversyn bara fyra dagar innan olyckan, enligt Air France.

Fakta/Concorde
Maxhastighet: Mach 2 (2 200 km/timme)
Restid: från London till New York, 3,5 timmar.
Lastkapacitet: 100 passagerare.
Säten: 2 och 2 med 94 centimeters gång emellan.
Räckvidd per tank: 5 943 kilometer.
Starthastighet: 402 km/timme.
Marschhöjd: 18 000 meter. (Gränslandet mellan atmosfären och stratosfären. På den höjden ser man jordens krökning).
Landningshastighet: 300 km/timme.
Längd: 62,1 meter.
Vingbredd: 25,5 meter.
Höjd: 11,3 meter.
Flygkroppens bredd: 2,9 meter.
Bränsletank: 119 500 liter.
Bränsleförbrukning: 25 629 liter i timmen.
Maxlast vid start: 185 ton.
Besättning: Två piloter, en mekaniker.
Kabinpersonal: Sex personer.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER