Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
LÖRDAG 15 JULI 2000
 
 

Östros dansen var en PR-kupp
Thomas Östros dansade salsa i Almedalen.
  Men hans dans var inte koreograferad av socialdemokraterna.
  Den var en PR-kupp av en biltillverkare.
  
Kvinnan som bjöd upp utbildningsminister Thomas Östros och Ingvar Carlsson hade baktankar:
  Salsan var ett led i marknadsföringen av en bil. Kvinnan är anställd för att genomföra kupper som ger publicitet.

”Fräck stil”
  
Nu har biltillverkaren lagt ut bild och text om Östros svängom på internet. De kallar händelsen för ”Östros dans med Renault”.
  – Det är på många sätt en fräck kampanjstil, men det är klart att de utnyttjar ett sådant här tillfälle. Än så länge har vi inte beslutat oss för att vidta några åtgärder, säger Anna Forsberg, pressekreterare på utbildningsdepartementet.

Lyckad
  
Erika Ström, ansvarig för biljippot, ser inget fel i att använda utbildningsministern i reklamsyfte.
  – Hela turnén går ut på att utnyttja situationer och här får vi säga att det var en väldigt lyckad situation, säger hon.
Var det planerat?
  
– Almedalen fanns med i turnéplanen. När den här tjejen bjöd upp Thomas Östros blev vi jätteglada.
  Erika Ström kallar kampanjen för gerillamarknadsföring. Flera kändisarär med och arrangerar kupperna.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER