Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
MÅNDAG 10 JULI 2000
 
 

I en oansenlig portgång i Göteborg bor en av Sveriges största smugglare.
  Hans varor är människor.
  Desperata, utsatta och efter att Abu fått dem i sitt våld även utfattiga.
Själv tjänar han miljoner på människosmugglingen. En profitör som cyniskt utnyttjar andra människors olycka.

Så tar han hit flyktingarna
96 DÖMD TILL 1,5 ÅRS FÄNGELSE Människosmugglaren Abu heter egentligen något annat. När han greps dömdes han till ett år och sex månaders fängelse.

643 Den här synen mötte passpolisen i Trelleborg för ett år sedan. Bakom packlårar på den österrikiska lastbilen trängdes flyktingar från Mellanöstern.


Flygvägarna till Sverige
De många mellanlandningarna syftar till att sopa igen spåren utefter resvägen. När flyktingarna kommer fram ska ingen veta varifrån de ursprungligen rest. Då kan Sverige inte utvisa flyktingen till så kallat första asylland.

Landvägarna till Sverige
1. Genom norra Irak till Turkiet. Båt Turkiet till Grekland. Landvägen i lastbil eller personbil upp till Tyskland och Sverige.
2. Genom norra Irak till Turkiet. Flyg till Tirana, Albanien. Båt över till Italien. Därefter landvägen till Nordeuropa.

Smugglarnas taktik ändras
Smuggelvägarna ändras hela tiden. För ett år sedan var den vanligaste rutten Amman -Wien -Stockholm. Två dagar efter att flygbolaget Austrian skärpt sina kontroller ringde chefen för Swissair i Zürich till den svenska polisen och undrade vad som hänt. Plötsligt var flygplatsen full av irakier som skulle till Sverige.
Målet för smugglarna är att få in sina kunder i transitsystemet. Har man passerat nålsögat - incheckning och passkontroll - är risken att bli kontrollerad under resans gång mycket liten.
Smugglarna ger flyktingarna order att inte gå direkt till passkontrollen när de landat på Arlanda. Fördriv några timmar i ankomsthallen. Det gör det nästan omöjligt för polisen att spåra med vilket plan och varifrån du kom. Det finns inte tillräckligt med personal för att göra kontroller vid gaten.
De flesta får rådet att förstöra alla id-handlingar och färdbiljetter.


AFTONBLADET DOKUMENT
Ny artikelserie: Aftonbladet granskar människohandeln
Alis smuggelpris: 1 300 per flykting ”Jag ville ha råd med dyra presenter till mina barn”

Abu, 37, tjänar miljoner på att smuggla människor till Sverige
När Thai Airways Boeingkärra TG960 landat på Arlanda flygplats och Abu gått igenom passkontrollen kände han samma tillfredsställelse som många gånger tidigare.
  I innefickan hade han 25 000 dollar. Pengar han tjänat på några dagars enkelt ”hantverk”.
  Flyktingarna han smugglat på planet satt på hans order kvar i ankomsthallen. Där skulle de sitta några timmar innan de anmälde sig till polisen och sökte politisk asyl.
  På så vis skulle det bli omöjligt för polisen att spåra vilket plan flyktingarna kommit med. Därmed gick han själv också säker.

Pekades ut av ”kunderna”
  
Vad Abu inte räknat med var att en av flyktingarna självmant skulle berätta hur han kommit till Sverige. Och dessutom peka ut Abu som smugglaren som tog hans familj till Sverige.
  Abu hade vid avresan både från Amman och Bangkok noga inpräntat i flyktingarna att de under inga omständigheter fick avslöja varifrån de kom. Annars riskerade de att bli tillbakaskickade.
Att ”kunderna” den här gången berättade sanningen kostade Abu ett år och sex månader i fängelse.
  
Om detta har Abu inte en aning när han den 11 maj 1997 kliver in på resebyrån Granada i utkanten av Ammans livliga affärscentrum. Det vilar en omisskännlig air av Orienten över kungadömet Jordaniens huvudstad.
  I resebyråns skyltfönster står en meterstor kopia av ett flygplan. Med passagerarsäten och allt.
  Abu köper nio biljetter Amman-Bangkok-Stockholm tur och retur. Han betalar alla biljetterna kontant. En biljett är till hans svenska flickvän. Resten till irakiska medborgare på flykt.
  Personalen pekar senare ut honom i en pärm av fotografier. Han kommer ofta dit och köper biljetter.
Flyktingarna känner inte till Abus rätta identitet. Inför dem kallar han sig Salam. Det är bara ett av många alias. Under tidigare resor har han använt sig av namnet Shirwan Abdullah.
  
Han avslöjar inte mer än att han bor på Hotell Concorde. Några har ett nummer till honom i Aten. I övrigt har flyktingarna inget annat val än att lita blint på honom.

Belgiska passen är stulna
  
Sex dagar efter biljettinköpen checkar hela gruppen in på Queen Alia-flygplatsen i Amman.
  Abu sköter allt kring incheckningen.
  På planet till Bangkok samlar han ihop resenärernas irakiska pass. Abu verkar avspänd, noterar en av flyktingarna. Som om han gjort samma resa många gånger tidigare.
  Abu delar ut belgiska pass med inresekort till Thailand färdigifyllda. Vid en senare kontroll visar det sig att de belgiska passen är stulna in blanco från rådhusen i tre belgiska städer.
  Var och en har betalat olika summor för smugglingen. Mellan 45 000 och 54 000 kronor. Några har betalt allt i förskott. Andra betalar det sista inför avresan till Sverige.
  Framme i Bangkok sätter Abu flyktingarna i en taxi och tar själv en annan med sin flickvän till hotellet Holliday i ett sjabbigt område bakom Wireless Road.
  Där stannar de i tre dagar och låtsas vara turister innan de sätter sig på Thai Airways flyg TG960 till Stockholm. Alla nio sitter på samma rad. Under vistelsen i Bangkok har Abu av resebyrån i Amman begärt pengar för de outnyttjade returbiljetterna till Amman. För dessa får han cirka 8 000 kronor.

Anmäler sig på Arlanda
  
Irakierna väntar enligt instruktionerna några timmar i ankomsthallen på Arlanda innan de anmäler sig till polisen. De har då inga pass, biljetter eller andra id-handlingar.
  Samtliga söker asyl.
  I polisförhören pekar fyra av dem ut Abu som smugglaren Salam.
  Med hjälp av passagerarlistor vet polisen att Abu gjorde ytterligare två resor längs samma rutt under första hälften av 1997. De smugglade från dessa resor vägrar dock att peka ut honom.
Polisen har räknat ut att Abu tjänat 300 000 kronor på bara tre smuggelresor från Amman via Bangkok till Sverige. Efter avdrag för utgifter.
  
Själv uppträder Abu som urtypen av en människosmugglare. När han åker fast förnekar han allt. Även om bevisen är solklara.
  Vid polisens kontakter med andra länder framkommer att Abu har en gedigen människosmugglarbakgrund. Han har handlat med människor i olika länder i Europa ända sedan 1990 och måste ha tjänat miljontals kronor på sin illegala verksamhet.
  I polisförhören hävdar den sedan 1988 svenske medborgaren av irakiskt ursprung att han sysslar med import och export av kläder. Han köper upp begagnade kläder som han säljer med vinst i Jordanien.
  Abu har ingen riktig uppfattning om sina inkomster. Alla affärer görs upp kontant och utan kvitton. Någon redovisning finns inte. Han slänger dessutom alltid sina flygbiljetter och hotellräkningar så han vet inte hur mycket utgifter han haft.
  Eftersom han inte tjänat några pengar i Sverige har han heller aldrig deklarerat i Sverige.
  Abu har numera bytt efternamn och är skriven på en adress i Göteborg. Någon telefon finns inte registrerad i hans namn. Frågan är om han överhuvudtaget bor där.
  I fallet Abu fick polisen napp tack vare tips och intensivt spaningsarbete. Men i de flesta fall står man sig slätt gentemot smugglarna.
– Väldigt få är beredda att avslöja verksamheten. De som smugglats hit har andra släktingar som ska komma efter. De som blivit lurade är ändå rädda för smugglarna, säger Göran Görtzen, chef för kriminalunderrättelsetjänstens avdelning för illegal invandring.
  
Han tjänsterum är luftigt och ligger på Kungsholmen i Stockholm. Trots att dörren är öppen hörs inte ett ljud från korridoren utanför.

”Svårt hitta profitörerna”
  
– Att hitta profitörerna är oerhört svårt. Räknat i antal domar och gripanden är vi inte speciellt lyckosamma. Kärnan i smugglingsorganisationerna består ofta av ett fåtal personer med samma etniska tillhörighet. De är svåra att spräcka. De anpassar sig hela tiden efter verkligheten. Avslöjas en smuggelväg hittar de snart en annan. De är hela tiden steget före.
  Till det kommer att människosmuggling inte är ett speciellt prioriterat område eftersom straffsatserna är låga.
  – Samtidigt åsamkar smugglarna väldigt många personer väldigt stor skada. Många får inte ens stanna.
  Många av smugglarna försöker framställa sig som hjälpare och välgörare. Det stämmer nästan bara i de fall smugglarna tar hit sina egna släktingar.
  – Det enda de är intresserade av är att skinna folk på deras sista pengar.
  Bristande resurser hos passpolisen underlättar för smugglarna. På Arlanda är det ovanligt med passkontroller direkt vid gaten. Bara då kan man bevisa varifrån flyktingarna kommit och spåra deras flyktväg bakåt.
  Görtzen tror att minst 50 procent av de irakier och ex-jugoslaver som kommer hit gjort det med hjälp av smugglare.
  – Förmodligen betydligt fler.
  Det paradoxala är att polisens arbete gynnar människosmugglarna.
  – Ju svårare vi gör det att passera en gräns desto mer expertis behövs för att ta sig igenom nätet. Expertkunskaperna har smugglarna.
  Därför finns det fortsatt goda möjligheter att tjäna pengar för såna som Abu.

wolfgang.hansson@aftonbladet.se


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER