|
|
Ny forskning: En stor stark förlänger livet
LONDON.
Starköl är rena medicinen mot hjärtinfarkt.
Det slår tre forskare fast i den ansedda tidskriften British Medical Journal.
Rekommenderad dos: 49 liter i veckan.
Forskarlaget från The University College London menar på fullt allvar att öl ger skydd mot hjärtsjukdomar.
De kom fram till det efter att ha studerat tjeckiska män i åldern 25 till 64 år.
Forskarna jämförde män som drack öl dagligen eller nästan dagligen med män som aldrig eller nästan aldrig tog sig en pilsner.
Slutsats: öldrickarna löpte betydligt lägre risk att drabbas av hjärtinfarkt. Den som dricker en och en halv starköl om dagen kan räkna med att leva längre.
Ölforskarna hade inga problem att få frivilliga att ställa upp i undersökningen.
Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00
|
|