Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TISDAG 14 MARS 2000
 
 

EU stoppar fusionen mellan Volvo och Scania
EU-kommissionären Mario Monti underkänner samgåendet, eftersom Volvo-Scania skulle ha fått 93 procent av den svenska marknaden.
Foto: REUTERS
Metall-klubbarna på Volvo och Scania befarar uppköp från utlandet

EU sa nej till fusionen mellan Volvo och Scania.
  Beslutet berör 36 000 människor på företagen i Sverige.
  – Vi anser att EU:s beslut är orimligt och acceptabelt, och slår hårt mot svenska företagen, säger Olle Ludvigsson, Metalls klubbordförande på Volvo.

  Fackklubbarna på Volvo och Scania hade förväntat sig EU:s nej i dag. Ändå är besvikelsen stor.
  – Beslutet slår hårt mot de svenska företagen på en mindre marknad där de blir förfördelade, säger Olle Ludvigsson, Metalls klubbordförande på Volvo.
  Metallklubben på Scania är lika besviken.
  – Ja, nu finns risken för en turbulent period för de anställda igen, säger Kjell Wallin, Metalls klubbordförande på Scania.

Tillbaka på ruta ett
  Svensk lastbilsindustri är tillbaka på ruta ett.
  Ingen fusion mellan Volvo och Scania.
  Och i dag ser Metall-klubbarna en stor risk för uppköp från utlandet.
  – Ja, både för att det finns pengar i Volvos kassakista, och för att det finns intresse för bra företag, säger Olle Ludvigsson, Metalls klubbordförande på Volvo.
  Båda fackklubbarna riktar sig nu till ägarna, Volvo och Investor, och ber dem stå kvar med ägandet.
  – Vi vill uppmana ägarna att uppträda på ett bättre sätt än EU-kommissionen. Och stå emot spekulationsuppköp och istället stå kvar i sitt ägande, säger Olle Ludvigsson, Metallklubbsordföranden på Volvo.

Fruktar ny spekulationsvåg
  Scanias fackklubbsordförande Kjell Wallin fruktar en ny spekulationsvåg som drabbar företaget och de anställda hårt.
  – Därför är det så viktigt att de stora ägarna i Volvo och Scania tar det lugnt tills vi hittar en lösning. Antingen att de hittar ett nytt grepp på den gemensamma affären eller att de hittar lösningar som är acceptabla för de antällda på de båda företagen, säger Kjell Wallin.
Är ni oroade för uppköp?
  – Ja, vi vet hur det kändes förra gången när det blev klart att Investor vill sälja ut Scania, säger Kjell Wallin.
En utländsk ägare är ofrånkomlig nu?
  – Nej, inte nödvändigtvis. Därför hoppas vi att både Volvo och Investor ligger kvar med sitt ägande och försöker hitta en gemensam lösning, säger Kjell Wallin.
  EU-kommissionären Mario Monti lämnade vid 16.30-tiden beskedet att EU underkänner fusionen.
  Skälet är att Volvo och Scania skulle ha svarat för 93 procent av den svenska marknaden för tunga lastbilar, alltså nästan total dominans.

Skriftlig reservation från Wallström
  Direkt efter beslutet lämnade EU-kommissionären Margot Wallström in en skriftlig reservation.
  Volvo och Scania ger inte upp.
  Direkt efter beslutet meddelade Volvo att företagen söker nya sätt att samarbeta.
  - Vi kommer att söka andra sätt att samarbeta med Scania, men mer vill vi inte säga nu, säger Stefan Lorentzon, informationschef på Volvo.
  - Vår ambition var att tillsammans med Scania skapa ett bolag som kan konkurrera globalt. Skälen EU anger för stoppa fusionen motverkar det EU står för, säger Stefan Lorentzon.


Detta har hänt
I augusti 1999 tillkännagavs storaffären: Volvo lastvagnar hade fått igenom köpet av Scania.
Den 26 oktober kom första beskedet om att EU-kommissionen skulle granska Volvo-Scania-affären.
Den 14 februari i år åkte statsminister Göran Persson till Bryssel och försökte övertyga EU-kommissionären Mario Monti om att Volvio-Scania-affären borde få ett godkännande.
I fredags, den 4 mars, meddelade EU-kommissionen att Volvo-Scania-affären inte godkänns. Den nya svenska lastbilskoncernen skulle bli för dominerande på den nordiska marknaden.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER