Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
LÖRDAG 4 MARS 2000
 
 

Text:  Robert Aschberg
Tyck till om Robert Aschbergs kolumn
Läs mer av Robert Aschberg
Tro inte på skojarna som säljer dyra skrytbåtar
D et var branschdag på Stockholms båtmässa i går och försäljarna hade smakat ganska friskt framåt kvällen. De vinglade omkring och tjoade i de ekande utställningshallarna, skröt om sina produkter, dunkade varandra i ryggen och bar sig åt och tog ut beställningarna i förskott.
   En man i tillbehörsbranschen bjöd på Fernet Branca och berättade följande historia om spermien som alltid blev sist kvar i påsen när de andra spermierna simmade i väg mot nya mål.
  – Den lilla spermien började träna, maratonlöpning och styrkelyft. Sedan kaxade han upp sig rejält mot de andra. Efter ett tag stack de i väg igen och den här gången var den lilla spermien först ut på banan. Plötsligt befann han sig ensam i ett mörkt rum, och efter en stund såg han några andra små kryp. Han ropade till dem: ”Hallå, hallå, är ni spermier”. ”Nej”, svarade krypen. ”Vi är tandtroll.”

S å där är det alltid på branschdagar. Det var likadant på branschdagen vid båtmässan i Göteborg för några veckor sedan. De saltstänkta historierna haglade som småspik bland fendrar och plottrar. Förmodligen är det likadant på alla branschdagar på alla slags mässor över hela världen. Utom möjligen på porrmässorna, där de rimligtvis inte orkar skämta om sådant som har med intimiteter att göra.
I dag öppnas i alla fall båtmässan för allmänheten och då blir tonen bland försäljarna en annan. De stora och dyra plastbåtarna är fler än någonsin. Tro inte ett ögonblick på de skojare som snackar om att ett båtköp är en vettig investering som kan löna sig på sikt.
  
De ljuger. Stora plastbåtar av skrytmodell kostar många miljoner. Men de har ungefär samma andrahandsvärde som vanliga personbilar. På tio år försvinner en nolla från det ursprungliga marknadspriset.
  Fråga alltid om ni får prova att hänga i räckena, smälla igen stuvluckorna, slita i kablage och genomförningar, banka på rutorna, klättra på gösstakarna, spola ned bindor i muggarna, låta ungarna lattja med strömställarna och framför allt – behåll skorna på när ni klafsar på dynorna i den båt ni är intresserad av. Om den inte tål sådant, hur ska den då klara en ostlig kuling?

B ranschen räknar med många besökare i år. Rekordvittringen beror på att det finns mycket IT-pengar på vift nu, och efter en hård vinter vill alla nyrika pojkar med gott om sedlar i lädret köpa sig en fin sommar. De vill ha större, snabbare och lyxigare båtar.
  Det där bryr sig inte Pille Repmakarn om. Han är en av de få i Sverige som kan redogöra för varenda fiber i riggen på en riktig fullriggare och har detaljerade synpunkter på varenda en av Ashleys katalogiserade knopar. Dessutom kan han med egna händer tillverka alla tänkbara kombinationer av olika sorters snören man kan tänka sig i vilka marina sammanhang som helst.

P ille har verkstad och butik på Skeppsholmen, men i går var han i Älvsjö och tittade. Pille imponeras inte så lätt. Det mesta på mässan berör honom inte nämnvärt.
  – Jag stänger butiken en del nu, sa han. Kunderna är så jobbiga den här tiden på året. De ska bara jämföra och krångla och de köper ingenting. Sedan blir det ännu värre, man har knappt tid alls. Och då kommer det folk som vill betala sig före i kön med jobb. Men dem kör jag ut ur butiken direkt.
  Finns det några spännande nyheter i år? Den frågan går inte att svara på. Jag var bara på plats två timmar i går. Ett seriöst besök kräver minst en lång dag. Ett år var jag där sex gånger under en vecka innan jag fick frid. Hur som helst.
Vem som helst konstaterar snabbt att mycket av det utställda är skräp. En del grejer för tankarna till husvagnsmässan. Ibland undrar man till och med om vanliga husvagnar inte är mer sjövärdiga än en del byggen som kallas båtar i Älvsjö.

N u till pristävlingen. Ni som ska på båtmässan i Stockholm i år får följande tävlingsfrågor att svara på:
Vilka båtfabrikat är så klena att man inte får behålla skorna på ombord?
Vilka båtmodeller kan anses mindre sjövärdiga än vanliga husvagnar?
Vilken av försäljarna tror ni det var som berättade historien om spermien och tandtrollen?
  Skicka svaren till mig. En ensamseglare koras.
  Till sist, innan ni kastar loss. Sjöräddningssällskapet har en fin monter på mässan. Där står grabbar och tjejer som räddar liv till sjöss, året runt, frivilligt, utan statliga bidrag. Gå dit! De har något viktigt att säga.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER