Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetNöje
TISDAG 3 OKTOBER 2000
 
  

TV 4 och SVT laddar upp för tidernas hårdaste kamp om tittarna.
I en serie artiklar räknar Aftonbladet ner till ”superhelgen”.
I dag: TV 4:s miljonvinster.


Så mycket tjänar TV 4 på sin superfredag
Aftonbladet kan redan i dag avslöja vem som tar hem högsta vinsten i ”Vem vill bli miljonär” på fredag.
  Och vinnaren är – TV 4.

TIDIGARE ARTIKLAR
Stora tv-kriget startar i helgen TV 4 och SVT sänder sina populäraste program samtidigt (2 oktober)
..och trean och femman utmanar med dokusåpor (2 oktober)

  
Enligt bedömare som Aftonbladet talat med tjänar kanalen tio miljoner i reklamintäkter på sin ”Superfredag” – där ”Vem vill bli miljonär”, ”Sikta mot stjärnorna” och ”Sen kväll med Luuk” ingår.
  Principen är enkel – ju fler tittare ett program har desto mer kostar det att annonsera i samband med att programmet sänds.
  Och TV 4:s treklöver på fredagarna är ett så pass säkert kort publikmässigt att kanalen redan kan börja en glad promenad till banken.
  Lördagssatsningen på ”Bingolotto” och söndagarna med ”Vem vill bli miljonär” är inte heller några våghalsiga chansningar.
  – Den här typen av stora program är extremt viktiga för TV 4. Stora annonsörer som startar reklamkampanjer vill nå ut till så många som möjligt och då finns det stora fördelar med den här typen av program, säger Jonas Marking, chef på CIA Media Marketing, som hjälper annonsörer att välja rätt medier för sin reklam.
  Men tv-kanaler vill tjäna pengar på vardagarna med.

Trailer lockar tittare till fler program
  
Även i det spelet har helgens nöjesprogram en nyckelroll.
  – De används som fönster mot nästa vecka. TV 4-trailar (visar kort egenreklam) för kommande program mot en stor publik under till exempel ”Vem vill bli miljonär”. Och det leder till att TV 4 också kan ta mer betalt för reklamsinslag kring de trailade programmen, eftersom de räknar med att delar av publiken följer med, säger Jonas Marking.
Icke-kommersiella Sveriges Television tänker på ett liknande sätt. Genom att traila för smalare program i samband med väntade publiksuccéer som ”Så ska det låta”, ”Expedition Robinson” och ”Söndagsöppet” vill SVT sprida tittandet över veckan.
  
– Utan starka helger tynar en stor tv-kanal bort – oavsett om den är kommersiell eller inte, konstaterar Jonas Marking.

De små kanalerna satsar mindre
  
De små reklamkanalerna, TV 3 och Kanal 5, satsar inte lika hårt på helgtittandet. Ändå kommer de knappast att påverkas av den tuffa konkurrensen – åtminstone inte ekonomiskt, tror Jonas Marking.
  TV 3 och Kanal 5 satsar medvetet och framgångsrikt på att nå en publik med köpstarka yngre tittare i storstäderna – och lockar annonsörer som riktar in sig på samma målgrupp.
Dan Panas
Dan Panas


Reklamen blir för dyr
  
– För de annonsörerna är TV 4:s ”Superfredag” dyr att köpa reklamplats i. Dessutom är risken stor att de skjuter snett eftersom programmen har en så bred målgrupp, säger Jonas Marking.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-725 2000
fax: 08-600 01 77


   

   
  MER NÖJE