Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetKvinna
TISDAG 11 APRIL 2000
 
  

Klarar sig män utan naket?
Nytt magasin vill inte sälja på lättklätt
Ny konkurrent till Slitz.
Kvinnliga generaldirektörer slutar ofta i förtid och sitter kortare tid än sina manliga kollegor.
  - Med tanke på att förordnandetiden första perioden brukar vara sex år, är det anmärkningsvärt att så många lämnar sin tjänst i förtid, säger Barbro Westerholm, som själv varit generaldirektör för Socialstyrelsen.

  Killar har tröttnat på Slitz och Café och vill inte ha tidningar med nakna tjejer.
Det hävdar tidningen Depå - en ny manstidning utan naket.
  - Vi kommer rätt i tiden. Killar känner inte igen sig i rollen som målas upp i Slitz och Café, säger chefredaktören Manfred Holz.
  Varje månad säljer Slitz över 60 000 exemplar och Café över 40 000. Killar vill ha naket precis som tjejer vill ha mode och smink - därför säljer det, brukar det heta. Men det tror inte Depå på, och i dag kommer första numret ut. Tidningen riktar sig till män mellan 18 och 30 år utanför storstäderna, och man kommer inte att försöka sälja på nakna tjejer.
  - Jargongen är så grabbig i de tidningar som finns. Det handlar om ”hur du lurar din tjej” och ”hur du är otrogen”. Det tycker inte vi är bra, säger Manfred Holz.
Idén är Depå inte först med. Men Dunderpappa gick i konkurs och tidningen Adam, Bonniers försök med en Amelia riktad till män, hann inte ens komma ut med första numret innan den lades ner.
  - Vi tror att det nu finns en mättnad inför tidningar som Slitz och Café, säger Manfred Holz.
Depå har tagit hjälp av Temo för att ta reda på vad killar vill läsa om. Enligt undersökningen är mer än hälften av de tillfrågade ointresserade av bildreportage med avklädda kvinnor.
  - Vi hoppas att de svarat ärligt på frågorna. Kanske kommer många att fortsätta att köpa Slitz och Café men vi hoppas att de går över till oss, säger Manfred Holz. Depå kommer att innehålla teknik, sport och motorer blandat med livsstil med mode, matlagning och relationer - främst för män som inte bor i storstaden.
  - De flesta män bor ju faktiskt inte i storstaden utan ute i landet.
  - Men de flesta tidningarna görs i storstaden. Vi vill att alla män ska känna igen sig i vår tidning.


Peter Öholm


Så här tycker männen:
Hälften vill inte ha bildreportage med avklädda tjejer. Framför allt gäller det killar i åldern 26 till 30 år i mindre kommuner.
En av fyra säger att de inte kan tänka sig att köpa en tidning med en naken tjej på omslaget.
En av tre är positiva till tidningar som Slitz och Café.
En av tio är intresserade av Aktuell Rapport och Fib Aktuellt.

Vi vill ha - fem-i-topp
1. Modern teknik
2. Sport
3. Bilar
4. Resor och Musik
5. it och data
Källa: Temos undersökning bland 601 män mellan 18 och 30 år utanför storstäderna.Lista på de ämnen som männen vill se i en killtidning.





epost: [email protected]
telefon: 08-7252330
fax: 08-56252805