Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetKultur
MÅNDAG 6 SEPTEMBER 1999
  

Brottsliga relationer
Charlotte Bydler om ”Stockholmssyndromet” som CD-ROM


CD-ROM
CD-ROM-utställning av Måns Wrange.
The Stockholm Syndrome
Datorkrav:
PC: Windows 95/98, pentium processor, ljudkort, 16 MB fritt RAM, 640x480 w. milj.färgers skärm, 16xCD-ROM, Quicktime 3.0.
Mac: PPC, system 7,5, 16 MB fritt RAM, 640x480 w. milj. färgers skärm, 16xCD-ROM, Quicktime 3.0.

Tidsandan och detaljerna är lika fänglande som i en Sjöwall-Wahlöö-deckare när man följer med i dramat som varade sex dagar från 23 till 28 augusti 1973. Man behöver inte minnas egentligen - jag var två år när detta hände - om man känner igen platserna och personerna i dramat: Kreditbanken vid Norrmalmstorg, helgonförklarade Olof Palme, lagens arm i svartvita polisbilar och skurken Clark Olofsson. Men professor Nils Bejerot, mannen bakom det berömda begreppet ”stockholmssyndromet”, är ny för mig. The Stockholm Syndrome, en utställning i CD-ROM-format, berättar ett stycke svensk samtidshistoria och är samtidigt en stundtals underfundig dykning i relationsmystik. Vad som avses är en relation där offret identifierar sig med förövaren, som då bankrånaren Jan-Erik Olsson och Clark Olofsson fick stöd för sina krav av sin gisslan.

Hos Abigail Lane, She imagined she knew the future, anas attraktionsfantasierna i fängslande våld.
Nu är den här, gratiskonst för hemdatorn. Med CD-ROM-konst, denna dröm för konstavantgarde och teknikprofeter, slipper man hysterin kring original, krav på konstkunnande och exklusivt avskräckande gallerier och kan titta på verket i intim hemmiljö. Men vem får tag på en gratis The Stockholm Syndrome-CD? Är det inte en exklusiv grupp som går på Venedigbiennalen, Baselmässan och läser konsttidskriften NU där skivan delas ut? Egentligen är den mindre svåråtkomlig än andra utställningar som är bundna till en viss plats och tid. På e-postadressen stockholmsyndrome@mu.se kan man beställa sin CD, vars första upplaga är 6 000 exemplar, och se den i en dator. Offentlig konst? Ja och nej. Gratiskonst är förstås ingenting besynnerligt eftersom konstnärer som försörjer sig med arbete på projektanslag också har friheten att presentera resultatet som multiplar i någon form. Detta skiljer sig från den offentliga konsten, som vi ger oss själva via skattesedeln och som Statens Konstråd väljer ut sedan 30-talet.

Idén att göra just CD-ROM av The Stockholm Syndrome är utmärkt. Ramberättelsen är spännande, bild- och ljudmaterial ur arkiven utnyttjas väl, och man kan utan problem sitta tre timmar i utställningen. De sexton konstverk som ingår är gjorda av mestadels mycket välkända konstnärer från elva länder. Måns Wrange, konstnär och lärare på Konstfack, måste ha slagits av gisslantemat i konstverk som Chris Burdens TV Hijack, Renée Greens Affection Affliction, Academy Training Groups Caught in Lithuania och Johan Grimonpres Mock Hijack, anpassad från Dial H-I-S-T-O-R-Y. Annat känns mer pressat, och Shirin Neshats fotoserie misshandlas av CD-formen. Kvinnorna i svarta slöjor och kläder är omisskännligt islamiska, med gevärsmynningen mot kameran. Bilderna är dock så förminskade att man knappt ser den persiska kalligrafin - poesi av samtida iranska kvinnor - på deras kroppar. Bilderna är också ofta lagda mot en stum bakgrund. Verk gjorda direkt för CD är bättre; de animerade X-Files-snuttarna av Julia Scher har lagts in fint.
  Hur det gick för de inblandade i Norrmalmstorgsdramat får man se i sista scenen.

Charlotte Bydler


Kontakta kulturens web-redaktion:
Har du frågor som rör sidornas innehåll eller kulturens policy? - Maila hit!
Rör frågorna tekniska problem, uppdateringar eller saknade sidor? - Maila då hit!