|
Söndag 18 maj 1997 |
|
SKEPPET I KOMETENS SVANSJONAS GARDELL besöker Hamburg, den tillfälliga staden och rapporterar om normalitet, rädsla och bastuklubbar på Reeperbahn
Allt annat abnormt. Och kanske var medlemmarna i Heavens gate hur knäppa som helst. Och kanske hade de rätt. Vad vet man sen? There's a starman waiting in the sky. Kanske väntade verkligen ett rymdskepp på dem i kometens svans. För dem öppnades himmelens port, och vi andra är kvarlämnade här. Det normala är alltid beroende av sin kontext. I kyrkor världen över firas varje dag nattvardsmässor där vi äter vår mästares kött och dricker hans blod. Kristi blod för dig utgjutet. Kristi kropp för dig utgjuten. Riten är egentligen kannibalistisk, men vi är så vana vid den att vi sällan tänker på det. Det kannibalistiska har blivit något fullständigt normalt. Genom att begränsa sin kontext till att bara gälla likasinnade uppnår man normalitet. Det kan vara livsfarligt, men det kan också vara livsnödvändigt. Varje människa har behov av att åtminstone tillfälligtvis få uppleva sig normal. Därför finns städer som Hamburg. Hamburg, den där slitna gamla hansa-staden i Tyskland som man sällan bryr sig desto mer om. Här finns inga märkliga sevärdheter, inga världsberömda katedraler, inga konstskatter, inget prestigefyllt operahus eller omistliga museer. Detta är inte Rom eller Florens, inte Paris, Berlin eller London. Detta är Hamburg, den gamla handels- och sjöfartsstaden vid Elbe. Hit kommer sedan århundranden sjöman och handelsresande från hela världen, stannar ett par dagar, gör sina affärer, slår sig lös för några timmar och far sedan sin väg igen, lämnar Hamburg bakom sig. I Hamburg är man tillfälligt, och kan därför tillåta sig sådant som annars är förbjudet. Här finns bara ett enda som vunnit världsberömmelse. Reeperbahn. Horgatan. Sexklubbarna. Hotellen där man hyr per timme. Ställen där du själv, hur udda du än är, för ett ögonblick kan uppleva att du är fullständigt normal. I stadsdelarna St Pauli och Georgestatt finns så många sexaffärer att de blir till vardag. Man slutar nästan se dem. De är som Stockholms 7-elevenbutiker. Bredvid konditoriets uteservering där man fikar står en skylt på trottoaren som talar om att ikväll klockan 18 00 är det runk-party i porrbutiken vägg i vägg. Jaha jaha, tänker man och mumsar vidare på sin tårtbit. Här är en grönsakshandel, här är en striptease-klubb. Här är en kyrka, här är ett hotell där man hyr per timme. Och i varje porraffär prydliga små avdelningar där alla får sitt. Här är hyllan för de som vill bli piskade, här är hyllan för de som vill bli rakade. Här är kiss, och här är bajs. Här är åldringar, här är lolitor. Här är alla normala. Här är du, och här är jag. Och här är vi verkligen. Någonstans här på hyllorna finns vi alla.
2. Ett par dagar innan jag flyger ner till Hamburg råkar jag av en slump stöta på ett par människor som brukar fara dit ett par gånger om året just för att slå sig lösa och få vara sig själva. De står och pratar om gemensamma tyska bekanta.
Han han inte längre än till inledningen innan han stoppades. Man kunde inte ens lyssna. () för det första då det står i motsättning till gällande lag. För det andra då det sårar anständigheten. Det skulle väcka församlingens indignation om det så bara lästes upp! Vi skulle rodna av skam! (Ulrichs lanserade f ö termen urning. Två år senare myntade författaren Kertbeny uttrycket homosexuell. Under flera decennier existerade begreppen parallellt. Heterosexuella kallades av Ulrichs för dioningar - bara så att ni vet.) Trettio år senare, 1897, uppstod i Tyskland, på initiativ av läkaren Magnus Hirschfeld, världens första organisation vars syfte var att arbeta för homosexuellas rättigheter, Vetenskapligt-Humanitära Kommittén, WHK. I mellankrigs-Tyskland utvecklades kontexter i vilka man kunde vara normala. Restauranger, barer, klubbar. Och dit for homosexuella från hela världen. Däribland våra egna Karin Boye och Selma Lagerlöf. Varje människa har behov av att åtminstone tillfälligtvis få uppleva sig normal. Skapa ett andrum. Ett rum att andas i. Varje frihet är något som erövras.
4. På tjugo- och trettiotalet fotograferade den ungersk-franske fotografen Gyula Halâsz, mer känd under artistnamnet Brassaï, prostituerade och homosexuella i Paris. Det märkliga med bilderna är att de framför allt skildrar ett socialt förlopp, ett socialt sammanhang.
5. I varje samhälle finns det rum, som när du träder in i dem upphör alla regler och normer utanför att gälla. Rum som passager till ett annat universum.
Man måste veta vart man ska. Hit går ingen vilse. Hit kommer man inte av en slump. Du ringer på och en dörr öppnas. Du betalar och ytterligare en dörr öppnas. Nu är du i en annan värld. I rymdskeppet vid kometens svans. De normer och regler som gällde i den förra världen har upphört att gälla. Du klär av dig, gör dig neutral. Det enda du bär är den handduk du fick när du betalade. Utan namn och utan historia. Nu är det upp till dig och dina innersta drömmar vad du gör. De största av de här ställena är öppna dygnet runt. Tiden har upphört att finnas till. Här är ett virrvarr av gångar, kabiner, smårum. Kakelklädda labyrinter fyllda med ånga. Det är lätt att gå vilse. Överallt nakna män som ser dig för den du är - en projektion av deras drömmar. Liksom de inte existerar som annat än projektioner för dina begär. Alla i detta rymdskepp i kometens svans är här av samma orsak. Deras normalitet är total. En renad, destillerad sexualitet avklarnad från varje spår av kärlek och ansvar. Här är unga och gamla, rika och fattiga, skinheads och familjefäder. Här är alla. Också de som inte någonsin skulle vara här. För ett par år sedan var det en engelsk biskop som dog i hjärtinfarkt under ett besök i en gay-sauna. Tack och lov fanns det andra präster där som kunde ge honom sista smörjelsen. Du träder in genom dörren och skillnaden mellan dig och de andra suddas ut. Här är alla ett. I de mörkaste rummen finns inte ens kategorierna vacker och ful, det är för mörkt för att man ska kunna utskilja sådant. Här är alla vackra. Händer trevar, känner, smeker utan att veta hur den de tillfredsställer ser ut. Befriade från sina personligheter blir människor andar, som blandar sig och uppgår i varandra. Upplöses i varandra. Vad är det du upptäcker om dig själv därinne i mörkret? Hur blev du så febrig av något så enkelt. Hur blev du så lockad av att vara fullständigt anonym? På ingen tid upphörde du att vara den du brukar vara. Är det därför ditt hjärta bultar så? På natten efteråt sover du illa. Du kastar av dig täcket, vänder och vrider på dig i sängen. En demon i dig. Det som är du. Allt det som är du kämpar i envig med denna lilla, giftiga hunger som du också är. Du svär att aldrig mer. Redan nästa dag funderar du på att gå tillbaka. Men kom inte tillbaka för snart. Sådana här ställen tål egentligen inga återbesök och absolut inte dagsljus. Åk hem istället och lämna Hamburg bakom dig. I Hamburg finns ändå inget att se. Inga viktiga katedraler, inga konstskatter, inga världsberömda muséer. Bara Reeperbahn med sitt löfte om att du är fullständigt normal.
7. Det märkliga med Hamburg är att det samtidigt är så prydligt tyskt och ordentligt. På bastuklubben får man noggrant kvitto med momsen angiven.
8. Varje människa har behov av att åtminstone tillfälligtvis få uppleva sig normal.
Jonas Gardell Jonas Gardell skrev senast i Aftonbladet om Las Vegas 16 februari 1997. |