Filmens mottagande pendlade mellan hyllning och nedsabling. I MT skrev Per-Olof Wredlund om upphovsmannen: "Nattens ljus innebär en lysande konstnärlig triumf för honom - etiketten 'lovande' som klistrats på honom trots att han på de senaste åren gjort både Våld och Den hårda leken, två filmer som blivit väl mycket underskattade, bör bytas ut mot en som bättre passar. Lars-Eric Kjellgren är obestridligen mer än ett löfte. Han har en egen stil och ton inom svensk film."
I DN intog den arge Carl Björkman inte oväntat en annan och för honom representativ hållning: "Nattens ljus är resultatet, det utomordentligt tvivelaktiga resultatet, av Lars-Eric Kjellgrens ambition att spela rollen av något slags stockholmsk René Clair. -- Villkoret för en sådan här film med pretentioner på att vara saga och poem skall ju vara att den seglar, åtminstone på en spindelväv av poetisk logik, i själva dess orimligheter måste det finnas en poetisk sanning."