Film i TV

TROTS
Regi: Gustaf Molander
(sverige, 1952)
Kanal 1 3/9 16.20

KVINNA UTAN ANSIKTE
Regi: Gustaf Molander
(sverige, 1947)
Kanal 1 19/9 19.15

När Ingmar Bergman avslutade (?) sin filmkarriär med att skriva två manus som regisserades av andra, Den goda viljan (Bille August) och Söndagsbarn (Daniel Bergman) så var det en cirkel som slöts. Han hade börjat just med detta: att skriva åt andra.

Hets , som gick i TV nu i somras, brukar ofta omtalas som en Bergmanfilm. Fast regissören var ju Mauriac. Därav försoningsbudskapet i romanen. Relationen mellan Bergman och Sjöman var länge den mellan mästaren och hans lärling. Ett fadersuppror kan dateras till 60-talet. Då gav sig Sjöman politiken i våld men Nyfiken -filmerna på ett sätt som måste ha varit Bergman djupt främmande.

Men nu är vi alltså i slutet av 40- och i början av 50-talet. På ett lustigt vis var faktiskt rollerna socialt och kritikermässigt sett ombytta. Bergman hade varit teaterchef, han hade regisserat ett antal filmer, men han var på intet vis oomstridd, än mindre erkänd. Hans pjäser och filmer ansågs för svarta, desperata, omogna. Sjöman däremot seglade med förlig vind, han ansågs redan vid unga år vara en mogen konstnär, en epiker av rang, ja något av en Olle Hedbergs efterföljare. Så kom han också att många år därefter skriva en diger och stark biografi om Olle Hedberg. Tillsammans åkte Bergman och Sjöman till Paris för att skriva manus. Sjöman skulle göra om Lektorn för film, med Bergmans benägna assistans och konstnärligt erfarna argusöga. Om detta berättar Sjöman roligt i romanen Linus utan Jeanna .

Kontentan blev att alltsammans tycktes gå åt helvete. SF-chefen Dymling underkände den ena versionen efter den andra och Sjöman härsknade till. Dymling härsknade till. I SF:s programblad skrev Dymling att det var omöjligt att samarbeta med envisa författare som saknade känsla för "filmfackmännens krav". Då härsknade också Stig Dagerman, som inte hade med saken att göra, till och skrev ett rosenrasande angrepp på hela filmindustrin i tidningen Arbetaren:

"Vi trivs inte med att skriva för filmen. Vi trivs inte med atmosfären i filmens verkstad. Vi stöts bort av den sluga beräkningen, av den falska entusiasmen och den falska sentimentaliteten. Vi misstror producenternas goda vilja och vi känner oss hämmade av att själva vara misstrodda. Filmarbetet i dess nuvarande form skänker oss ingen glädje utan trötthet och värsta fall äckel".

Nå, 13 månader senare godkände Sjöman motvilligt ett sista kompromissförslag från SF.

Fast det kan ju också vara problem att omplantera ett skrivet manus till celluloid. Det finns detaljer som kan slinka förbi obemärkt. Sjöman har själv berättat om en sådan sak från inspelningen av Trots ; han kom till Råsunda under tagningarna från fabriksarbetartjejens hem. Där var bäddat med fina vita lakan i sängen. Han påtalade för Gustaf Molander att i den miljön (som han väl kände) fanns inga lakan. Man hade inte råd, eller kanske den försupne farsan hade stampat på dom. Den borgerligt uppvuxne Molander stod som fallen från skyarna:

- Men herregud, finns det människor som sover utan lakan! Ser man till den Bergman-författade Kvinna utan ansikte så är det också en kärlekshistoria, fast av annat slag: där handlar det om passionen contra denvardagliga kärleken. Ett inte ovanligt tema hos Bergman, speciellt i början av hans karriär.

Martin Grand läser vid Stockholms högskola, han är gift och har barn. I en blomsteraffär stöter han samman med den fatala Rut, som drabbar honom som ett gift i hans blod.

Rut visar sig vid 12 års ålder nättopp ha blivit våldtagen av sin mammas nuvarande älskare. Bergman var tidigare än de flesta ute med den problematiken.

Passionens piska (ja, här kan man verkligen tala om driften som tvångsmässiga ryggmärgsreflexer) driver Martin att bryta mot det mesta han håller heligt. Fast ågren knackar då och då på dörren. Han slits mellan elden och svalkan. Ja, hur det går ska inte sägas här.

För att vara en Molander-film har den en ovanlig hetta både i utspelet och filmiska språket. En nervighet som var Bergmans. Men här finns också på manussidan en bejakelse av "det lilla livet" som Bergman skulle återkomma till först 35 år senare, i Fanny och Alexander . Så där kan man hålla på och plocka tematan ur båda dessa tidiga verk av Bergman och Sjöman och se hur de återkommer, utvecklas och förfinas i deras senare verk.

I dessa båda filmer möter man dem i mer råbarkad urspringlighet. Inte illa det heller.

Gunder Andersson


Aktuella filmer i TV

TUFFA 50-TALET Som ett "brännande samtidsproblem" karaktäriserades raggarna på 50-talet. Olle Hellbom, senare känd Astrid Lindgren-regissör, gjorde genast en film på ämnet: Raggare (1959). Christina Schollin, Hans Wahlgren, Anita Wall har visat framfötterna sedan dess - men vart tog hjälten Bill Magnusson vägen?
Kanal 1 29/8 16.05

I TV:S BARNDOM utspelar sig Hasse Ekman-komedin Himmel och pannkaka (1959). En som vanligt glittrande Sickan Carlsson störs av en ung, söt och uppkäftig Lena Granhagen. TV-stjärnan Hasse Ekman låter som vanligt, dvs entonigt.
TV 2 29/8 19.15

HEMSÖBORNA ingen av de tre långfilmerna men den lysande TV-serien med Allan Edwall från 1971 kommer nu i repris. Äntligen!
Kanal 1 30/8 20.00

STORMANDE KÄNSLOR En ung Ingrid Bergman möter vi i Ivar Johanssons Bränningar (1935), ett drama om fiskardottern som möter killen som inte vill bli präst. Storm både emotionellt och exteriört.
TV 1/9 17.10

STORMIG HÄST Ingrid Bergman igen, nu på äldre dar: Ingmar Bergmans Höstsonaten (1978), där hon som hemvändande hyllad konsertpianist plågar både dotter och man (Liv Ullman och Halvar Björk).
TV 2 1/9 21.00

GUBBSJUKT SOMMARTÖNT möter man i Kärlek, solsken och sång (1948), en historia om några Stockholmsfotografer som beger sig till västkusten för att spana in badflickor. Ett manus så tunt att det kunde vara skrivet på ett Konsumkvitto. Regi: Per Gunvall.
Kanal 1 2/9 16.05

LYSANDE CONNERY Ryska huset (1990) är den spännande berättelsen om förläggaren som får ett topphemligt material i sin hand och plötsligt blir hot stuff för både sovjetisk och engelsk säkerhetstjänst. Sean Connery lysande. Regi: Fred Schepisi.
Kanal 1 2/9 21.45

FÖRBJUDEN TJECK Den objudna gästen heter en tjeckisk film som gjordes 1969 men omedelbart totalförbjöds. Den kundse färdigställas först 1990. Handlar om en man som slår sig ner hos en familj och gör klart att han ämnar stanna kvar. Regi: Vlastimil Venclink.
TV 2 2/9 23.55

STÄLLFÖRETRÄDANDE SEX handlar det om i Sex, lögner och videoband från 1989 av Steven Soderbergh, en av Hollywoods mer lovande regissörer.
Kanal 1 3/9 22.40

OKLAR DÖD är temat i Francesco Rosis Krönika om ett förebådat dödsfall , (1987) efter Garcia Marquez roman. Knäckfråga: hade Santiago tagit den sköna Angelas oskuld och dödats på kuppen?
TV 2 4/9 15.00

FERLIN PÅ FILM Nils Ferlin debuterade på film redan iHome Page