K G Fredriksson

Maj Sjöwall darrar på avtryckarfingret...

Visst är det bra med vederhäftig konsumentupplysning? Sådan som inte försöker vilseleda, utan som rakt på sak och ärligt talar om vad det handlar om?

Bättre sådan än varumärkningen av filmen Stockholm marathon kan man nog knappast få. "Fritt efter Maj Sjöwalls och Per Wahlöös Terroristerna" står det (ungefär) i förtexterna. Och det är verkligen sant, för friare kan man knappast göra en bearbetning.

En roman som handlar om ett attentatshot mot en kortege med en amerikansk politiker på stockholmsbesök (men som blivit mest beryktad för att den ett drygt decennium i förväg siade om ett visst statsministermord) kommer nämligen i filmen att handla om ett attentatshot mot en lönnfet popsångare som springer Stockholm marathon. Det kallar jag frihet i förhållande till originalet.

Men jag antar att man inte räknat med att den biopublik man uppenbarligen vänder sig till har tillräckligt mycket hjärna och kunskaper för att kunna tänka sig in i ett politiskt klimat som rådde för två decennier sedan. (Kanske är dock inte detta så underligt i ett kulturklimat där hälften av kulturdebattörerna försöker svära sig fri från vad man uppenbarligen uppfattar som ungdomliga förvillelser under dessa år, medan andra hälften av skaran häftigt anklagar den första för just dessa förvillelser?)

Det samhällskritiska greppet var en av de nyckelfaktorer som gjorde Sjöwall/Wahlöös romaner epokgörande i svensk kriminallitteratur. Den andra nyckelfaktorn var deras omsorg om det rutinmässiga polisarbetet - inga snilleblixtar a la Christer Wijk eller blomkvistande fotografer som snubblar över ledtrådarna här!

Därför är det sorgligt att se hur denna film schabblar bort även denna dimension hos författarna i sina ambitioner att göra en film för den publik som inte kan tänka och tugga popcorn samtidigt.

I Stockholm marathon förutsätts man svälja sådana egendomligheter som att snart sagt alla som förhöra i en mordutredning mumlar ödesmättadt om något som har hänt för tio år sedan - och som uppenbart har med mordet att göra - utan att man gör något allvarligt försök att klämma en enda en av dem på det.

Man förutsätts också svälja att den presumtive attentatsmannen har klockat sitt tilltänkta offer så att han exakt vet när denne når en viss punkt på marathonbanan. (För att sedan naturligtvis drälla bort anteckningarna om dessa tider så att polisen hittar dem plus ett vykort över en del av Stockholm med tidpunkten inskriven!) Detta trots att knappast någon löpare utanför den absoluta toppen kan hålla denna jämna och kontrollerade fart - i synnerhet inte i ett lopp tillsammans med tusentals andra löpare plus galna tonårsflickor som hela tiden stormar in på banan för att tafsa på sin idol. Dessutom ser inte popsångaren ifråga ut som om han hade tränat en meter inför loppet, långt mindre gjort det med sådan frekvens att man kunnat knäppa någon genomsnittstid på honom.

Men denna svagsinta intrig är förmodligen bara avsedd som en förevändning för en vild jakt av det slag som uppenbarligen inte anses störa käkarnas arbete vid betraktandet av en film.

Här visar dock filmmakarna ett stänk av originalitet: jakten försiggår inte per bil utan till fots, och det är just inget som springer i luften eller går upp i lågor o dyl. Annars står klicheerna (för att tala med en annan kliche) som spön i backen: Överklasshustrur erkänner aldrig några misshälligheter med maken och kan inte begripa varför han blivit mördad, advokater uppträder bullrigt och säger: "Men vi har ju krävt att få tala med kommissarie Beck!" etc etc.

Jag förmodar att det är det svensk-tyska samarbetet kring filmen som gjort att man i en av de ledande rollerna har en utländsk skådespelerska som uppenbarligen inte kan tala svenska. För all del - men det försvarar inte att hennes dubbning är så uselt synkroniserad att hon verkar uppträda i en helt annan film.

Så gott som allt - bearbetning, dialog, regi - i denna film är lika sanslöst. Det måste kännas egendomligt för skådespelare som Gösta Ekman och Rolf Lassgård att gå omkring i en sådan film.

Maj Sjöwall måste rimligtvis ha godkänt denna adaption av hennes och Per Wahlöös roman. Själv gör hon ett hitchcockst uppträdande som startar i marathonloppet. Mig synes det som om hon darrar lite på avtryckarfingret innan hon fyrar av startskottet. Kanske funderar hon på att vända pistolen mot sitt eget huvud?


Home Page