Härlig, gräns- lös vakendröm

I flera år ha utgivningen för barn och ungdom dominerats av bilderböcker, en genre som inte är min specialitet men som jag ofta fascineras av. Vissa bilderböcker av det avancerade slaget tycks för övrigt vända sig främst till vuxna. Det gör inte min favorit i år: Carl Johan De Geers och Jan Lööfs Örnis bilar (Bonnier/Carlsen) är som all god läsning gränslös, den är en härlig vakendröm i sagans efterföljd där den lille parveln klarar av sådant som stora starka karlar går bet på.

När Örni kommer till brandstationen väntar honom sju stora starka karlar med yxa och hjälm, till antalet samma som Snövits dvärgar och i jämförelse med den suveräne Örni just dvärgar. Inte bara eldsvådor klarar Örni. Lika lugnt behärskar han bärgningen av havererade bilar på Hornsgatan medan han uttalar myndigt förmanande råd till hysteriska vuxna. De Geers text är sakligt koncis och Lööfs härliga stadspanoramor fyllda av roliga detaljer.

Också Mats Wahls ungdomsroman av i år vänder sig till alla åldrar från kanske elva och uppåt. I ballong över Stilla Havet (Bonnier/Carlsen) berättas av en tolvårig grabb som någon gång på femtiotalet av en slump blir vittne till ett kärleksmöte mellan sin pappa och grannfrun.

Hans värld rämnar liksom fasaden kring de vuxnas rävspel. Ingenting är längre vad han trodde, och på barns sätt tar han på sig en skuld liksom han, också på barns sätt, tror att han skall kunna göra världen hel igen. Det är en synnerligen lyhörd skildring av den ömtåliga brytningstiden strax före puberteten - samma period i livet som i den närbesläktade Maj Darlin och liksom i den är det ett saltstänkt sommardoftande Gotland, författarens egen uppväxtmiljö, som utgör ramen.

I Wahls roman blir världen faktiskt hel igen, om än annorlunda. Så icke i den tredje av de böcker jag valt, en mörk historia om starka passioner, svartsjuka och ond bråd död. Norrmannen Arne Berggrens Skuggmannen (Rabén & Sjögren, övers Mona Eriksson) kräver mogna läsare.

Rent tekniskt kan den upplevas krävande genom sitt glidande tidsperspektiv: ett nuplan i vilket den unge mördaren ser tillbaka dels på den rättegång han genomlidit och dels på de händelser som successivt ledde fram till hans fasansfulla dåd, mord på två vänner: den flicka han älskade och den rival han både beundrade och avskydde. Romanen besvarar inga frågor; den lägger fram fakta och lämnar resten till läsaren. En oroande bok kusligt aktuell när detta skrivs i skuggan av en småbarnstragedi i Berggrens hemland.

Ulla Lundqvist

Ulla Lundqvist är författare och recenserar barn- och ungdomsböcker i DN



Innehåll