Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
Aftonbladetit
6 juli 1999
  

HEMKÖRT FRÅN BUTIKEN TILL DÖRREN. Maudi Lindström tar emot varorna som hon beställt med datorns hjälp några timmar tidigare.

Foto: JONAS BILBERG

Varsågod, här kommer maten
Många talar om det. Få gör det – handlar livsmedel på internet.
Men analyserna säger att explosionen kommer snart.
Därför serverar vi dig här den totala guiden till maten på nätet.

Fem tips för
nybörjar-
shopparen

Det kan vara svårt att handla mat på webben för den ovane.   Men följ mina tips, så undviker du de värsta nybörjarproblemen.
1. Några kilo frukt
Fyller i en etta i rutan för hur mycket frukt jag vill ha. Problem – det handlar om kilo och varan är jordgubbar. Mitt hem dignar av alla sorters frukt. Kilovis.
   2. Hutlöst dyr kasse Bojkotta butikerna som tar 2,50 för kassen. Varför blir påsen dyrare när beställningen görs via nätet? Om jag väljer bort kassarna, hur bär de ut maten då?
   3. Blå koriander?
Hur ser koriander ut egentligen... och ingefäran? För mig som är grönsaks-ovetare är det skönt att slippa ställa förnedrande frågor till personalen. På webben behöver man inte veta hur sakerna ser ut.
   4. Viktminskning Ofta tråkigt att handla i en färg- och bildlös butik. Men en sak är jag tacksam för att slippa. De olidligt frestande chokladkorgarna vid kassan. I cyberspace får viktväktaren ro.
   5. Billigare än jour
Den som impulshandlar livsmedel sparar tusenlappar på att handla digitalt. Tidigare storhandlade jag på jourbutiken. Varje dag. Inga fraktavgifter i världen matchar deras priser.


Det är fortfarande Maudi som sköter familjens matinköp.
  – Men nu slipper jag trängas med andra, säger Maudi Lindström.
  Var femte svensk skulle vilja handla maten på nätet. Det visar en undersökning gjord av tidningen Supermarket.
  Men än så länge är det ganska få som faktiskt ändrat sina köpvanor.
  Under fjolåret handlade svenskar mat för 24 miljoner kronor på nätet enligt en uppskattning från företaget Intelligence.
  Det ska jämföras med de 154 miljarder som spenderades direkt i butikerna.
  En enkätundersökning gjord av Handelshögskolan i Stockholm visar att fyra procent av Passagens besökare någon gång köpt livsmedel via internet.

Nätkunder i två år
  
Familjen Lindström är veteraner på området. De har köpt livsmedel via internetbutiken Prisextra i Stockholm under snart två år och kan inte tänka sig något annat.
  – Jag tycker att det är skönt att handla när jag själv vill och framförallt slippa trängas med andra, säger Maudi Lindström.
  Mjölk och bröd handlar de på närmaste matbutik emellan storinköpen men övriga livsmedel beställer de via internet och hämtar från butiken som ligger mellan jobbet och hemmet.
  – Jag hämtar hellre själv än att tvingas hålla mig hemma under tre timmar för att vänta på leverans, säger Maudi.

Förlust för butiken
  
Ihopplockningen av varor kostar några hundralappar extra i månaden, men i gengäld tycker familjen ändå att de sparar pengar på att handla online.
  – De håller så pass låga priser jämfört med vår närmaste matbutik att det faktiskt blir billigare att handla på internet.
  Rolf Karp vid Handelns utredningsinstitut uppskattar dagligvaruhandeln på nätet till cirka 50 miljoner kronor under förra året.
  Den totala näthandeln uppgick till 600 miljoner kronor.
  Men den är ännu inte lönsam.
  Man brukar skämtsamt säga att
den som inte är miljonär efter att ha drivit en ICA-butik under ett år inte borde ha någon butik alls. Det gäller inte för internetbutiker.
  Än så länge finns det ingen nätbutik som uppvisar vinst.
  Inte ens Matomera, en butik som startades på nätet och har sina varor i stora plocklager, går runt ekonomiskt ännu.
  Dagligvaruhandel via internet kräver förändrade distributionsvägar.
  Först då kommer både kunder och handlare tycka att det är matförsäljning via internet är en bra affär.

jessica.ritzén@aftonbladet.se

Här är affärerna som säljer mat online