|
MUSIK Håkan Steen skriver om pop
|
|
|
|
|
Kriget mot åldrandet förs med vitaminer Amerikanska forskare tror att man kan sluta åldras genom att proppa i sig vitamintabletter. Svenska forskare tror att det är viktigare att ha kompisar och ett skojigt jobb.
Jean Carper har dammsugit universitet i USA och andra delar av världen efter studier som stödjer tesen att åldrandet i stort sett kan stoppas med hjälp av mycket höga doser antioxidanter. Farliga radikaler Det handlar om ungdomens fiende nummer ett de fria radikalerna. Grovt förenklat kan man säga att de fria radikalerna är en biprodukt som bildas när cellerna förbrukar syre. De har dels en livsuppehållande uppgift när de bekämpar infektioner, dels är de förödande när de angriper celler, får fett att härskna, proteiner att rosta, cellmembran att perforeras och genetisk kod att förstöras. Enligt Jean Carper menar många forskare att skadorna på cellerna ackumulerar med stigande ålder och gör att vi blir mer mottagliga för åldrandets sjukdomar som cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och försvagning av immunsystemet samt en rad olika funktionsstörningar. De fria radikalerna kan bekämpas med antioxidanter av olika slag. Antioxidanterna sätter stopp för de fria radikalernas kaotiska förstörelse och håller alltså cellerna unga längre. Antioxidanter finns i maten. C-vitamin, E-vitamin, betakaroten, magnesium, selen, glutation och Q10 är några exempel. Eftersom vi i västvärlden äter så onyttigt får vi tveklöst i oss alldeles för lite antioxidanter vilket är en bidragande orsak till att vi blir sjuka. Men det finns även mängder av andra orsaker till sjukdomar. Gener. Stress. Olycka. Övervikt. Rökning. Vilken som är den största boven i dramat vet man inte med säkerhet. Än så länge krävs betydligt mer forskning över längre tid för att läkare ska våga rekommendera stora tillskott av antioxidanter. Hittills är det heller inte bevisat att det verkligen går att få i sig antioxidanterna i tablettform. Rökare lever kortare Däremot är man på det klara med att det är viktigt att äta rätt och att rökning och övervikt helt klart förkortar livet. I väntan på svar håller sig de svenska forskarna till kostcirkeln och ett trevligt, utvecklande leverne. De amerikanska däremot vräker i sig tillskott för att vara på den säkra sidan. Fisk för hjärtat och jordgubbar för fertiliteten Här är de viktigaste vitaminerna för att bekämpa åldrandet enligt Jean Carpers Sluta åldras nu: Q10 Finns framförallt i: fet fisk Påstås: skydda artärerna, stärka hjärtmuskeln, sänka blodtrycket, stärka immunfunktionerna, skydda hjärnan mot til exempel alzheimers, förlänga ungdomen. Daglig dos: 30 milligram. BETAKAROTEN Finns till exempel i: morötter, aprikoser, endiver, spenat, cantaloupemelon, pumpa, mangold och grönkål Påstås: hindra cancer, förebygga hjärtinfarkter, förebygga stroke, stimulera immunförsvaret. Daglig dos: 10 till 30 milligram. E-VITAMIN Finns i: vegetabiliska oljor (sojaböns-, solros- och majsolja) nötter och frön, fullkorn och vetegroddar. Påstås: hindra åderförkalkning, minska risken för hjärtinfarkter, föryngra immunsystemet, motverka cancer, lindra ledgångsreumatism, uppskjuta grå starr, fördröja åldrandet hos hjärnceller och blod. Daglig dos: 100 till 400 IE (internationella enheter). C-VITAMIN Finns framförallt i: paprika, cantaloupemelon, papaya, jordgubbar, svarta vinbär, kål, citrusfrukter, kiwi, tomater. Påstås: Vaccinera mot cancer, skydda blodkärlen, stärka immunförsvaret, förbättra spermiekvaliteten och återställa fertiliteten hos män, förebygga lungsjukdomar, motverka sjukdomar i tandköttet, förebygga grå starr. Daglig dos: 250 till 1 000 milligram. GLUTATION Finns till exempel i: avokado, vattenmelon, sparris, grapefrukt, potatis, jordgubbar och tomat. Påstås: föryngra immunsystemet, blockera allmänna cellskador, slå sönder farliga fetter, förebygga diabetes, Daglig dos: 25 till 50 milligram. |
|