Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetHälsa
LÖRDAG 27 FEBRUARI 1999
  

Skidstjärnornas vinnande kurer


Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM

De tränar hundratals timmar varje år. De är vana vid kyla och snö.
  Och har massor av knep om hur man håller sig frisk.
  Här är skidstjärnornas guldkurer.
Namn: Magdalena
Forsberg.
Ålder: 31 år.
Yrke: Skidskytt.
Bor: Bergeforsen.
Främsta meriter: VM-guld jaktstart (10 km) och distans (15 km) 1997, jaktstart 1998. VM-brons sprint (7,5 km) 1996 och 1997. Världscupen: totalsegrare 1997 och 1998. Nu senast tog hon silver i VM, sprint 7,5 km.

Skidskytten Magdalena Forsberg, 31, lockar fram toppformen genom tuff träning. Och visualisering.
  Hon ser sig själv i positiva bilder.
   – Jag föreställer mig hur jag åker bra, skjuter fullt och står överst på pallen. Det lyckades jag med inför VM 1997 då jag vann två guld. Men inför OS i fjol gick det inte, säger hon.
  – Den mentala biten är viktigt helst för skyttets skull. Men samtidigt gäller det att försöka vara som vanligt så man inte blir överladdad.
Hur finslipar du formen fysiskt inför ett mästerskap?

  – Jag kör hårda, korta maxintervaller för att få upp tempot.
  Äter du annorlunda?
  
Jag försöker alltid äta ordentligt. Under hårda tränings- och tävlingsperioder är det viktigt att man får i sig tillräckligt för att må bra och orka.
Tar du vitaminer och mineraler eller något annat för att hålla dig frisk?
  – Ja. Jag äter C-vitamin, fiskolja, en massa vitlökskapslar och Echinagard i förebyggande syfte. Och så gurglar jag halsen med koksaltslösning ofta, det brukar hjälpa.
Sover du extra inför en stor tävling?
  – Nej, inte mer än vanligt. Då är det lätt att man blir för seg
  Är kylan ett besvär?
  – Ja. Jag gillar inte alls när det är kallt.
  Hur klarar du av den?
  – Då kör jag med en sån där lungplus. Det är ett munstycke som gör att inandningsluften blir uppvärmd. Och så har jag älgskinnsvantar utanpå mina vanliga handskar ända fram till start för att hålla värmen om händerna.
  Ditt bästa skidtips till motionärer?
  
Om ni åker längdskidor så se till att byta mössa när ni stannar och fikar eller vilar.

”Tv:n gör mig sugen”
Namn: Per Elofsson.
Ålder: 21 år.
Bor: Röbäck.
Gren: Längdåkning.
Främsta meriter: En individuell och en stafettseger i världscupen, JVM-guld på 10 km klassisk stil 1996, JVM-silver på 30 km fri stil 1997.

Om Sveriges nye skidkung Per Elofsson tappar åklusten det minsta sätter han sig framför tv:n.
  Där hittar den slutliga motivationen.
  
– Jag brukar titta på filmer från gamla mästerskap, kanske från VM eller lopp som jag själv varit med och åkt. Då kommer stämningen. Det är viktigt att man känner sig sugen på att tävla och filmerna påminner mig om hur kul det är, säger han.
  Fast för det mesta går allt som på räls för den unge skidåkaren.
  – Jag har känt mig stark och ruskigt pigg stundtals i vinter, säger han.
Hur finslipar du formen fysiskt inför ett mästerskap?
  
– Först kör jag hårt så att jag bryter ner kroppen, sen tar jag det lite lugnare så att den byggs upp igen och då får man lite extra försvar mot överbelastningar. Det är en balansgång.
Äter du annorlunda?
  – Nej. Jag äter som vanligt, allsidigt och mycket.
Tar du vitaminer och mineraler eller något annat för att hålla dig frisk?
  
– Jag är inte så noga med sånt. Jag äter vitaminer och mineraler under hårda perioder, men det är allt. Jag är sällan sjuk och det vet jag inte vad det beror på. Kanske på generna? Vissa människor klarar sig helt enkelt bättre än andra.
Sover du extra inför en stor tävling?
  
– Nej, det är likadant året runt.
Är kylan aldrig ett besvär?
  
– Nej. Jag är van.
   Hur klarar du den?
  – Jag bodde i Lycksele i fyra år och där är det rejält kallt emellanåt. Jag kör med värmeväxlare så inandningsluften inte blir så kall. Och så gäller det att klä sig varmt.
Ditt bästa skidtips till motionärer?
  
– Skaffa er bra utrustning. Ta en extra minut till att fästvalla istället för att köra på vallningsfria skidor. När det gäller träning tycker jag att man kan köra på ganska rejält även som motionär. Skidåkningen är bra och skonsam.

”Jag måste ha lugn och ro”
Namn: Niklas Jonsson.
Ålder: 29 år.
Bor: Piteå.
Gren: Längdåkning.
Främsta meriter: OS-silver på 50 km 1998.
Totalt stressfritt.
Fjolårets OS-hjälte Niklas Jonsson vet precis vad hans kropp och själ behöver för att lyckas.

– Jag måste ha lugn och ro inför ett lopp. Jag kan inte prestera bra om jag stressat och rest en massa, säger han.
  Och så är han lite vidskeplig. Han använder samma stavar och pjäxor gång på gång, trots att han har flera par att välja på. Rent mentalt behöver han dock inte ladda extra. En genomklappning på VM-stafetten i Falun 1993 har stärkt Niklas psyke.
Hur finslipar du formen fysiskt inför ett mästerskap?
  
– Jag åker mycket skidor, men gör det ganska fritt. När jag känner och vill.
   Äter du annorlunda?
  
– Lite. Under hösten och sommaren när jag tränar hårdare så äter jag i stort sett hela tiden. På vintern håller jag mig till de fasta måltiderna och proppar inte i mig en massa mellanmål.
Tar du vitaminer och mineraler eller något annat för att hålla dig frisk?
  
– Under säsongen äter jag det program med kosttillskott som vår läkare tagit fram. Det innehåller olika vitaminer, mineraler, alltså olika antioxidanter, och fiskolja.
Sover du extra inför en stor tävling?
  
– Nej. Men jag sover alltid mycket och gott. Det är bara efter tävlingarna som jag har svårt med sömnen.
  Ä r kylan aldrig ett besvär?
  
– Jo. Det tycker jag trots att jag är från Piteå och är van att träna i kyla. All träning i ner till minus 30 grader har gjort att jag fått retningar i halsen och hosta.
   Hur klarar du den?
  
– När jag var yngre åkte jag alltid utan värmeväxlare. Det gör jag ald-rig numera. Jag har antingen munstycke eller en hel mask. Och så har jag många, tunna lager av kläder, glasögon och om det är riktigt kallt en skotermössa.
Ditt bästa tips till skidmotionärer?
  
– Se till att ha bra utrustning, helst om du ska åka klassiskt. Det är inte kul att köra utan riktigt fäste.

”Jag talar ofta med min mentale tränare”
Namn: Ylva Nowén.
Ålder: 29 år.
Bor: Östersund.
Gren : Alpint.
Främsta meriter: Etta i slalomcupen 1998 efter bland annat fyra världscupssegrar i rad.

Välmående är nyckeln till Ylva Nowéns framgångar. Genom mental träning gjorde hon succé i fjol.
   – Inom alpint handlar det så mycket om tillfälligheter och jag tror inte att man kan finslipa tekniken nära en tävling. Det viktigaste för mig är därför att må bra. Jag hade inte lyckats utan den mentala förändringen. Nu talar jag med min mentale tränare Ingvar Bengtsson nästan varje dag.
  Det finns ett annat framgångsrecept också: mat.
Hur finslipar du formen fysiskt inför ett mästerskap?
  
– Jag försöker träna ganska hårt både rent konditions- och styrkemässigt för att känna att jag kört igenom kroppen ordentligt.
  Äter du annorlunda?
  – Jag måste äta mycket eftersom jag har en låg fettprocent. Jag hoppar aldrig över en måltid.
Tar du vitaminer och mineraler eller något annat för att hålla dig frisk?
  – Ja. när vi är utomlands äter jag multivitamin och så tar jag Echinagard om jag är på väg att bli förkyld.
  Är kylan ett besvär?
  – Ja. Jag tycker inte alls om när det är kallt.
  Hur klarar du av den?
  – Jag biter ihop...Det finns inte så mycket mer att göra. Vi tar ju av oss och åker i våra dräkter och det känns nästan som man kör naken i en massa minusgrader och det är inte skönt.
  Ditt bästa tips till skidmotionärer?
  – Åk bara skidor om det är roligt.

”Jag försöker att koppla av”
Namn: Anja Pärson.
Ålder: 17 år.
Bor: Tärnaby.
Gren: Utförsåkning.
Främsta meriter: En världscupsseger i slalom, JVM-guld i storslalom och JVM-brons i slalom1998.

Kometen Anja Pärson, 17, har forsat ner för backarna i vinter.
  Det finns ingen revolutionerade hemlighet bakom denna unga dams succé. Men väl en konst som är svår att lära sig: avkoppling.
  
– Jag är mest orolig över att fundera för mycket. Ju mindre jag tänker på en tävling, desto bättre kör jag. Därför kopplar jag gärna av med något roligt som volleyboll, innefotoll eller innebandy inför en tävling, säger hon.
  – Jag tror att alla bland de 15 bästa i världen kör tillräckligt tekniskt bra för att vinna en tävling. Den som gör det är den som är bäst mentalt just den dagen.
Hur finslipar du formen fysiskt inför ett mästerskap?
  – Jag kör med landslagets upplägg. Tre dagar före kör vi hårt, sen trappar vi ner.
  Äter du annorlunda?
  – Jag ser till att jag äter ordentligt. Det blir den mat som man får på hotellet. Men jag tänker inte så mycket på vad jag stoppar i mig, men undviker hamburgare och pizza.
Tar du vitaminer och mineraler eller något annat för att hålla dig frisk?
  –Nej. Det är många andra i laget som äter olika saker men jag tycker inte jag behöver det. Men är vi på hög höjd tänker jag på att dricka mycket.
Sover du extra inför en stor tävling?
  – Ja, tränarna ser till att vi får ordentligt med sömn och vila.
  Är kylan aldrig ett besvär?
  – Nej, inte för mig. Jag är uppväxt i kylan i Tärnaby och tycker att det är skönt.
  Hur klarar du den?
  – Det gäller att klä sig varmt. Jag tycker det är värre att åka skidor om det är för varmt. När det är kallt är man på hugget.
Ditt bästa tips till skidmotionärer?
  – Se till att vara tränad för att åka utför. Det går inte att bara dra iväg i backen och tro att man är kung. Träna upp rygg- och magmuskler så du är stark nog.
Petra Thorén