ÖS PÅ BARA! Passa på att skälla ordentligt. De klagomålsansvariga på banker och fondföretag får betalt för att lyssna på dig.
Teckning: GUNVOR EKSTRÖM

Lena Barkman-Wiklund, klagomålsansvarig på Nordeafonder får in ett fåtal klagomål per år. Hon tror att många kunder inte vet att hon finns.
Foto: PETER KJELLERÅS

Våga skälla på din bank!
Missnöjd med banken eller fondbolaget?
  Våga klaga.
  Aftonbladet har listan på bolagens ”hemliga” klagomurar.
   Tappat bankkortet och blivit av med alla pengar på kontot?
  Går fonden inte lika bra som bankmannen sa?
  Eller fick du inte information om vad det innebär att gå i borgen?
  Ring till bankens klagomåls-
ansvarige.

Anställd för att ta emot klagomål
  
Något som är okänt för många är att alla banker, fondbolag, försäkringsbolag och fondkommissionärsfirmor ska ha en anställd som tar emot klagomål. Trots att de flesta bolag följer Finansinspektionens rekommendationer och utser en klagomåls-
ansvarig är det få konsumenter som hör av sig.
  – Vi får bara en handfull ärenden per år. De flesta känner nog inte till att det finns särskilda klagomåls-
ansvariga, säger Lena Barkman-Wiklund, klagomålsansvarig på Nordea fonder.
  – Jag tror att kunderna i första hand går tillbaka till sina bankkontor.
  Inte heller SEB får många klagomål, enligt klagomålsansvariga Carin Hallqvist.
  – Traditionellt har banker varit tunga regelstyrda företag men i dag är det annorlunda. Kanske det finns mindre behov av en klagomålsansvarig. Vi har insett att det är nödvändigt att vara affärsmässiga.
  
Bilden är dock en annan på olika konsumentorganisationer där förfrågningar och klagomål ökar explosionsartat. Under hela förra året fick Konsumenternas Bankbyrå 2 800 ärenden. Redan under första kvartalet i år hade det kommit in 1 400 frågor och klagomål.
  – Man kan fråga sig vilken uppgift klagomålsansvariga på banker och fondbolag egentligen fyller när de är totalt okända för nästan alla. Bolagen borde vara tydligare och informera hela allmänheten om deras existens, säger vd:n Göran Jönsson.
  Fram för allt är det börsens negativa utveckling som gör att effekten av dålig rådgivning blivit större och att klagomålen ökar, säger han.
  – Problemet är att kunderna ofta inte uppfattar att fondbolaget och banken är olika juridiska personer, därför får fondbolagen förhållandevis få klagomål.

Ringer fel mottagare
  
Folk ringer banken i stället för fondförvaltaren när de vill klaga på sina fonder.
  Även Konsumenternas Försäkringsbyrå märker ständigt en ökning av antalet kritiska frågor.
  – Att klaga är en generationsfråga. Yngre är bättre på att ifrågasätta beslut, säger juristen Susanne Fagerberg.
  – Ett tips är att begära ett skriftligt motiverat ställningstagande när du klagar. Då är det lättare att bedöma rimligheten.
Kristina Henschen



Klaga – steg för steg   
1
Kontakta lokala bankkontoret, fondbolaget, värdepappersbolaget eller försäkringsbolaget direkt.
   2 Ring eller e-posta bolagets klagomålsansvariga.
   3 Kontakta Konsumenternas Bankbyrå för bank och fondfrågor eller Konsumenternas Försäkringsbyrå för försäkringsrelaterade frågor. Konsumenternas bankbyrå: 08-24 30 85
www.konsumentbankbyran.se
Allmänna reklamationsnämnden:
08-783 17 00, www.arn.se
Konsumentverket:
08-429 05 00,
www.konsumentverket.se
   4 Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden, eller till Konsumentverket.
   5 Stäm bolaget i domstol.

Vanligaste klagomålen
De vanligaste klagomålen till Konsumenternas Bankbyrå är:
Lån och krediter
Kunden tvingas betala ett lån på grund av ett borgensåtagande. Ibland har kunderna inte fått tillräcklig information.
Betalningar
Kunden har förlorat sitt bankkort och fått sitt konto länsat på alla pengar.
Pengar försvinner från kontot genom förfalskade kontokort.
Aktier och fonder
Aktie- eller fondtips uppfattas som en garanti för god avkastning i stället för ett diskussionsunderlag.
En köp- eller säljorder har inte genomförts.
Aktieaffären har gjorts fel dag med en sämre kurs.
Redovisningen av fondavgifter är oklar.


Hit kan du ringa och klaga


SBAB
Erik Ekström, 054-17 26 62
erik.ekstrom@sbab.se
Lars Kyrkander, 054-17 26 20
lars.kyrkander@sbab.se

FöreningsSparbanken
Boel-Marie Bergquist,08-5859 33 05
boel-marie.bergquist@foreningssparbanken.se
Lena Gentili, Finansbolag,
08-5859 3306
lena.gentili@foreningssparbanken.se
Lennart Gryde, Robur, 08-5859 1834
lennart.gryde@robur.se
Anders Sonesson, Spintab,
08-5859 2122
anders.sonesson@foreningssparbanken.se
Johan Stenberg, Värdepapper/
Kapitalmarkn/Swedbank Markets
08-5859 1417
johan.stenberg@foreningssparbanken.se


Handelsbanken Stadshypotek
Roger Norin, 08-701 34 71
rono01@handelsbanken.se

Handelsbanken Finans
Anita Lidén, 08-701 47 92
anho18@handelsbanken.se

HSB Bank
Niclas Bagelius, 08-785 31 36
niclas.bagelius@bank.hsb.se

Ikanobanken
Laura Sjöqvist, 0476-88063
laura.sjoqvist@ikanobanken.se

JAK medlemsbank
Sten-Inge Kedbäck,
0500-46 45 15
sten-inge.kedback@jak.se

Länsförsäkringar bank
Johan Lindström, 08-588 419 21
johan.lindstrom@lansforsakringar.se

Nordea, Nordbanken Hypotek
Birgitta Wänqvist, 08-614 85 64
birgitta.wanqvist@nb.se

Nordbanken Finans
Calli Wahlstein,
08-787 69 31
calli.wahlstein@nordea.com
Postgirot bank
Sonja Ledin, 08-781 38 75
sonja.ledin@posten.se


SEB
Carin Hallqvist,
08-763 58 01
carin.hallqvist@seb.se



Skandiabanken


Pär Jansson,
08-463 62 63
par.jansson@skandiabanken.se
Johan Terfelt,
08-463 61 72
johan.terfelt@skandiabanken.se

Skandiabanken bolån
Gun Karlsson,
08-463 74 02
gun.karlsson@skandiabanken.se

Stadshypotek
Rickard Falkhorn,
08-725 53 10
rickard.falkhorn@stadshypotek-
bank.se
Alfred Berg fonder
Henrik Sundin,
08-723 58 71
henrik.sundin@alfredberg.se

Aragon fonder
Annika Halldin,
08-791 36 36
ahalldin@aragon.se

AMF Pension
Fredrik Nordström,
08-696 31 75
fredrik.nordstrom@amfpension.se

Banco fonder
Björn Peterson,
08-723 53 48
bjorn.peterson@banco.se
Carnegie fonder
Hans Nelftelt, 08-588 690 44
hannel@carnegie.se

Catella fonder
Elisabeth Hult, 08-614 25 23
elisabeth.hult@catella.se


Didner & Gerge fonder
Adam Gerge, 018-10 86 00
adam.gerge@dgfonder.se

Erik Penser fonder
Hans Olsson, 08-463 80 64
hans.olsson@penser.se
  
Firstnordic fonder
Arne Peterson, 08-568 802 21
arne.peterson@oeb.se

Folksam fonder
Karina Kylin, 08-772 73 30
karina.kylin@folksam.se

Handelsbanken, SPP fonder
Roger Norin, 08-701 34 71
rono01@handelsbanken.se

HQ.SE fonder
Marie Alexanderson, 08-522 026 71
marie.alexanderson@hq.se

KPA fonder
Gunilla Ljungkvist
08-665 06 83
gunilla.ljungkvist@kpa.se

Lannebo Fonder
Per Axelson, 08-562 252 05
per.axelson@ lannebofonder.se

Länsförsäkringar fonder
Martti Sköldelid, 08-588 409 09
martti.skoldelid@lansforsakringar.se
Nordea fonder
Lena Barkman-Wiklund,
08-787 68 78
lena.barkman-wiklund@ nordea.com

Robur
Lennart Gryde,
08-5859 18 34
lennart.gryde@robur.se


Salus Ansvar Öhman fonder
Ingrid Lindquist,
08-402 51 61
ingrid.lindquist@ohman.se

SEB fonder
Mats Wermelin, 08-676 90 22
mats.wermelin@seb.se

Skandia fonder
Peter Hagman, 08- 788 42 94
peter.hagman@skandia.se

Publicerad: SÖNDAG 3 JUNI 2001