Migrationsverket och människovärdet

Avslöjandena om festandet inom Migrationsverket vid avvisningsbeslut är skrämmande.
Det vittnar om en förfärande människosyn. När byråkratin bara blir paragrafrytteri och att lyda order mister den sina etiska känselspröt.
Interiörerna inifrån myndigheten är en ruggig påminnelse om det mänskliga psykets mer mörka sidor. I går berättade en ung vältalig kvinna för Aktuellt om varför hon inte stod ut att arbeta på Migrationsverket. Hon beskrev hur avhumaniserad verksamheten tenderar att bli - mänskligt sett förståeligt som en försvarsreaktion av de ofta väldiga jobbiga besluten som måste tas.

"Människor blir bara siffror eller pinnar som vi kallade dem", berättade den före detta anställda vid Migrationsverket.

Det är hög tid att generaldirektören Janna Valik skapar en kultur där reflexionen över människovärdet ständigt hålls levande.
Sen handlar det i grunden om att politiskt värna en human flyktingpolitik.
Där finns det mycket att i övrigt önska.



Kommentarer

Postat av: Lennart

Du har så rätt. Det handlar om människosyn. Men man undrar ju hur omvandlingen skedde. För ingen har en sådan människosyn från födseln. Har det med maktposition att göra? I så fall är det hög tid att byta ut folk på maktpositioner.

2005-dec-22 @ 14:42:19
Postat av: M

Jag har full förståelse för deras agerande även om man kuinde skött det ngt diskretare.
Vi är så jävla snabba att fördöma och döma i alla situationer i det här landet och allt behöver inte handla om rasism eller sunkig människosyn. Det finns faktiskt människor, svenskfödda eller inte, som det kan vara jävligt skönt att slippa !

2005-dec-22 @ 14:50:47
Postat av: martin

Hela den här debatten är ju sjuk. Varför skall de inte få fira att de gjort sitt jobb?
Vi är så fruktansvärt bra på att tycka synd om folk i Sverige tyvärr. De som avisas är det inte synd om, hade de haft skäl nog att få stanna så hade de fått det.
Förövrigt ganska självklart att människor bara blir "siffror eller pinnar", det är samma sak på alla andra myndigheter eller företag som sysslar med stora mängder människor. Socialen, Försäkringskassan osv.

2005-dec-22 @ 15:04:07
Postat av: Torbjörn Sundelin

På alla arbetsplatser firar man när något extra viktigt, besvärligt eller direkt avgörande genomförts. Det kan vara takresningen, den svåra demonstrationsövervakningen (läs Göteborgskravallerna), kontraktsskrivningen, kursavslutningen eller avhysningen (läs Kronofogden) som genomfördes utan problem eller våldsamheter.
Så här skriver en anställd på Migrationsverket, angående det nu aktuella "champagneskålandet": "Det är väl självklart att man firar när en odräglig, rent ut sagt för j-vlig familj, som spottat, försökt riva personalen och plågat dem i åratal, åker ut? Det enda som var ett regelbrott och tjänstefel i det här fallet var att det förekom alkohol under arbetstid. Det är strängeligen förbjudet. Normalt brukar man fira med tårta, kakor o.s.v."
Jag vet inte hur det är i journalistkåren, kanske firar ni aldrig överhuvudtaget. Men bland oss andra, vi som arbetar på riktigt, är det brukligt att försöka lätta upp tillvaron med en tårta ibland. Jag tycker att din artikel och vinkling är osedvanligt korkad, till och med för att komma från en yrkeskår med så låg status som journalistkåren. Om ni vill höja kårens anseende och status borde ni kanske praktisera ett slag ute hos oss andra.
/TS

2005-dec-22 @ 15:11:31
Postat av: Magnus

Inte bra att det går till så här. Vi måste ha en god människosyn. Men detta är inte samma sak som att vårat land skall ta emot alla dessa människor i nöd. Vi har inte resurser till detta. Mer humant att skicka hem dem igen och lägga kraft på att förbättra deras situation i deras eget land. Sedan kan jag undra varför de har kraft att åka halva jordklotet runt för att komma till vårt kalla land..för något måste ju dra dem hit (locka dem hit?). Varför är det ingen som tar tag i problemet ifrån roten?

2005-dec-22 @ 15:19:45
Postat av:

Kan inte låta bli att fundera över hur mycket hanteringen av flyktingärenden kostar i jämförelse med att låta flyktingar som har väntat på svar så länge att dom har blivit ett besvärligt fall för en hel avdelningen på myndighet. Hur mycket kostar det i pengar att jobba med ett fall som är så segdraget att människan det handlar om har blivit en pinne, och psykisk belastning för handläggaren. Hur mycket skulle det kosta att låta en sådna 'pinne' stanna i landet på humanitära gruder??
Vore det inte värt det !!!

2005-dec-22 @ 15:22:34
Postat av: N

Håller med dig M.
Det måste vara frusterande för alla dess tjäntemän att få all skit ifrån pressen,samtidigt som de ser ett stort antal människor missbruka vår gässtfrihet här i sverige och med alla medel försöka att få en fristad här även till pris av att misshandla ellr göra sina barn till brickor

2005-dec-22 @ 15:25:14
Postat av: P

Samma inställning gäller arbetslösas bemötande hos arbetsförmedlingen. Man är en ickemänniska så långe man inte har en fast anställning.

2005-dec-22 @ 15:31:00
Postat av: M:2

Jag håller med M.
Jag tror att dom flesta kan känna att man vill ha uppskattning efter jobbat med något svårt och mentalt krävande.
Sedan kan man tänka på vad man säger och skriver

2005-dec-22 @ 15:34:21
Postat av: KJ

När jag hörde dessa röster i tv blev jag starkt påmind om en situation när jag satt med min döende mor på ett äldreboende och hörde ifrån ngt rum intill pesonalens otrevliga skrik och bjäbbande mot en vad jag kunde förstå en patient. Det slog mig att ha göra med svåra konfrontationer med människor dag ut och dag in tär på psyket. Det är därför ett krav att på imigr.v. och inom äldrevården borde personer testas som en stridspilot i att behålla koncentrationen i en stressad situation. Men sanningen är också att större delen av vi Europeer inte kan förlika oss med medmänniskor som bara kräver. Viljan till ödmjukhet är sällsynt. "Kriga" sig till fördelar i ett land man flytt till är inte gångbart hos gemene man.

2005-dec-22 @ 15:35:04
Postat av: S

Även jag har förståelse för deras agerande.
Sätt er in i personalens arbete och var inte så förb..... snabba på att svärta ner folk! Snart vågar man inte säga att man är svenskt för då är man väl rasist. Tycker ni någon gång kan granska från andra sidan, hur beter de sig gentemot personalen eller andra invandrare som inte kommer från samma land eller religion.
Det finns rötägg bland alla!

2005-dec-22 @ 15:38:44
Postat av: Tb

Fattar inte att mäniskor som sitter i dessa befattningar!!Bra säger? Det är inte Min sak att Bestämma när Jag ska avgå.

2005-dec-22 @ 15:40:25
Postat av: AM

Ja det är skrämmande! Det som är ännu mer skrämmande att den ena förtroendevalda(eller utnämnda) efter den andra inte har förstånd och kurage att ta konsekvensen av sina uttalanden och handlingar. Nej, de sitter kvar och "ångrar sig respektive ber om ursäkt" hur många gånger som helst.
Ansvar för sina handlingar tycks många inte kunna stava till. I värsta fall blir det omplacering till ett lika välavlönad position.
Dessutom avlönas de med skattemedel.

2005-dec-22 @ 15:41:33
Postat av: kalle008

Det är märkligt att alla angriper Migverket för firandet; ingen kommenterar själva utvisningsbeslutet. kan det bero på att Migverket har handlat korrekt, utom i avseende på firandet?

2005-dec-22 @ 15:55:56
Postat av: Henrik

Den dagen en myndighet inte kan arbeta efter de lagar och paragrafer som folkvalda skapat finns det inte heller någon mening med att behålla den. Att arbeta efter magkänsla i en myndighet slutar med katastrof, oavsett ansvarsområde.

Jag ser gärna att mina skattepengar går till det som svenska folket bestämt och utformat och inte efter vad den enskilda tjänstemannen har för etik och moral. Det kan omöjligt bli någon lika behandling av asylsökande människor och familjer på det viset.

Jag är säker på att migrationsverkets anställda har rört sig inom de ramar som finns och att de behandlat alla asylsökande på samma vis. Att vissa individer inte har, eller kommer att få, tillåtelse att stanna i landet är en del av det.

Folk skräms av tanken att bli behandlade som bara siffror, men man måste förstå att det är vad som krävs för att kunna göra en objektiv bedömning. Jag ska kunna gå till en myndighet och vara säker på att mitt enskilda fall går igenom samma process och kontroll som övriga medborgare utan att vara rädd för att det sitter en person med ett ont öga till mig som behandlar mina papper efter eget smak och tycke.

Och skulle jag tycka att jag står över lagar och paragrafer och är mer förnäm än andra så får tjänstemännen gärna fira den dagen jag slutar hota, häckla och smutskasta dem för att de faktiskt gör det jobb de blivit anförtrodda till.

2005-dec-22 @ 15:58:06
Postat av: Bengt Nilsson

Det är kanske värt att fundera över var problemet egentligen ligger. Det kanske blir för enkelt att tro att problemet finns på Migrationsverket. Kan det möjligen vara så att Rörelsen (särskilt LO) har en (inte artikulerad, men verklig) misstänksamhet mot invandrare - 'dom kommer hit för att ta våra jobb' - och att denna inställning, genom diskussioner i slutna rum, blivit regeringens policy, som den politiskt tillsatta generaldirektören lydigt fogar sig efter. Inte officiellt, naturligtvis, men i verkligheten.

Men inte kan det vara så? Eller kan det? Kanske skulle media våga jaga ut LO och andra på en öppen spelplan, och utmana dem.

Men det är väl för farligt. I Rörelsen (inklusive Aftonbladet och Helle Klein) håller man ihop. Det är makten som gäller, moral och humanitet kommer i andra hand.

2005-dec-22 @ 16:06:24
Postat av: Fredrik

Ingen kan försvara ett sådant agerande som att fira avvisningar. Samtidigt verkar det glömmas bort att vi faktiskt har ett asylsystem där människor ska utvärderas. De som inte uppfyller kraven skall inte få stanna. Det kan man tycka vad man vill om, men detta faktum gör att många som inte har skäl för asyl ändå försöker den vägen, med allt vad det innebär av att framställa sig som offer. Ett sådant system inbjuder till missbruk. Det kan inte vara lätt att möta dessa människor på daglig basis. Tyärr blir de legitima asylsökande lidande av detta. Lösningen måste vara snabbare handläggningstider.

2005-dec-22 @ 16:09:26
Postat av: philippe

vad ska vi med migrationverket om dom ändå få ta emot alla som emigrera till sverige.

varför klagar folk när dom avvisat några som inte får vara här?

hade dom firat det med bara tårta hade du reagerat på samma sätt då?

2005-dec-22 @ 16:19:11
Postat av: Ola

Men för fasen etiska känselspröt hit och känselspröt dit.... jag blir så himla irreterad, om en polis griper en tjuv så blir han på hoppad och utredd om en lärare i skolan säger till sin elev får han sparken, om migrations verket utvisar en person så blir det ett jävla liv.. Vi är på väg åt fel håll. Är det meningen att tex mördare ska få vård i stället för straff??
Är det meningen att alla asylsökande ska få stanna i Sverige?? Nej absolut inte, tråkigt, hårt, kallt, taksigt men det är fakta. Dessutom har du som dömer migrations verket och inte jag heller för den delen inte en aning om vad för person det gäller som dom nu utvisade så jag struntar blint i om dom äter tårta eller inte.

2005-dec-22 @ 16:19:15
Postat av: Josefin

Dom blir väl utbrända dom också på migrationsverket av allt elände
som ska bemötas och bedömas. Sen kanske dom själva inte har så mycket kvar till sitt eget liv varken socialt eller ekonomiskt.
hälsn. Josefin

2005-dec-22 @ 16:23:29
Postat av: Olle E

Eftersom mitt förra inlägg inte kom med så gör jag ett nytt försök.
Varför inte försöka förstå Migrationsverkets personal nån gång?
Om någon invandrare bär sig illa åt hittar man alltid ursäkter men i dom här fallen är det bara fördömanden av Migrationsverkets personal.
Varför denna skillnad i behandling?

2005-dec-22 @ 16:33:39
Postat av: Marina Jansson

Jag har arbetat på Migrationsverket i två år. Jag förstår inte hur man kan prata om personal på Migrationsverket som om vi var ett kollektiv som var helt likformade. Jag är stolt över mitt jobb, mina arbetskamrater, min chef. Vi gör ett mycket bra jobb, med mycket värme och empati i vår kontakt med de asylsökande. Vi använder alltid deras namn och engagerar oss ibland alltför mycket. Men personalen på verket har inte satt upp lagar och regler. Det är regeringen som gjort det! Vi ska följa dessa. Det är för mycket klander och osaklig fakta som drabbar personal på Migrationsverket. Antingen är vi för snälla och "alla" får stanna, eller så är vi inte humana och skickar folk till sina hemländer. Vi är människor som försöker göra vårt arbete utan att hela tiden vara utsatta för spott och spe från olika håll! Och vår GD är mycket kompetent så jag hoppas att hon inte tvingas avgå.

2005-dec-22 @ 16:38:17
Postat av: keyvan

man måste vara en kall och dum mäniska som vill försvara deras handligar fy på er som tycker ni att dom har rätt fira efter man har utvisat människor vart era samvete har tagit vägen

2005-dec-22 @ 17:03:51
Postat av: Buddha

Myndighetssverige är sig likt.
Detta beteende som uppvisas är dock en västanfläkt jämfört med skatteverkets revisionsenheter i sin människosyn.
Där är den verkliga urspårningen i oseriösitet mot vanliga svenssons. Total godtycklighet råder i den polistiska kaderorganisationen. Precis som i övriga statliga verk.

2005-dec-22 @ 17:10:41
Postat av: Fira ett misslyckande? Utvisningsverket!

Sverige har en generös invandrar och flyktingpolitik som syftar till att ge utsatta människor en plats i Sverige. Varje avslag där på en utsatts människas ansökan kan därför ses som ett misslyckande. Istället för fest skall en självransakan genonomföras som syftar till att ge svar på om lagen tillämpas rätt.

2005-dec-22 @ 17:25:23
Postat av: The Hun

Alla dem som har deltagit borde få sparken.De har inte rätt inställning som jobbet kräver. Vad då att dem har blivit omplacerade så ska det inte gå till. Ge foten enda lösningen. Gillar man inte utlänningar så ska man inte jobba på sådana ställen. Det syns alla ni som skyddar dem som behandlat människor på det viset att ni föddes med silversked i munnen ni vet inte vad nöd och fara , fattigdom innebär.

2005-dec-22 @ 17:33:32
Postat av: jojje

Tack Henrik för bra kommentarer. Tyvärr råkade min familj nyligen ut för arbete efter magkänsla, då Migrationsverket avslog en anhörigs ansökan om uppehållstillstånd, utan att ange någon grund för bedömningen som var avgörande för beslutet. Beslutet stred dessutom uppenbart mot Utlänningsnämndens praxis. Handläggaren på Migrationsverket ansåg INTE att de är skyldiga att studera praxis innan de tar beslut, om de inte är "osäkra". Det betyder att Migrationsverket kan ta felaktiga beslut om och om igen, utan att upptäcka det, om de känner sig "säkra".

Vi har nu fått rätt av Utlänningsnämnden, så det blir verkligen En God Jul!

2005-dec-22 @ 18:18:28
Postat av: invandrare

Kan man utbilda bort arrogant rasism och blind nationalism?

Många på Migrationsverket söker sig dit för att de dras till att utöva makt över andra människor.

detsamma för polis, lapplisor, kontrollanter osv. Samma beteendemönster samma fördomar samma jargong.

det blir lite svårt att hävda sitt när den som lyssnar på dig har redan bestämmt sig att du är kriminell, ljuger, horar sig och knarkar.

Att de orkar att le varje dag och tala om värdighet och demokrati och civilisation och samtidigt tänker som nasse mitt i kristallnatten.

kör ut dom!.... Bort med besväret...

Fatta att utvarderingssystem fungerar ej. Folk med solklara asylskäll kastas ut hela tiden.

vill du få böter och bli av med körkortet aven om du inte har kört för snabbt?

Du ser ju ut som skurk ändå! Du ser ju ryskt ut....

2005-dec-22 @ 18:30:13
Postat av: Lasse R

Vi kan inte ha instutioner i vårt land med facist tendenser.Det är nödvändigt att Janna Valiki lämnar sin tjänst som en konsekvens av migrationsverkets röta.

2005-dec-22 @ 18:51:45
Postat av: Håkan

Detta är säkert ett mycket klassiskt exempel på där hela sanningen INTE får utrymme. Så vi vet att det är vanligt med vinklingar i media på ett eller annat sätt, som det nyligen nämnda har vi en fisk gömd i vassen.

Det börjar säkert också bli inom sinom tid angenämt att exploatera migrationsverket duktigt. Det är väl så att de flesta som arbetar där är väl medvetna om denna risk och på ett irrationellt sätt reagerar som de nu gör i denna sak.

2005-dec-22 @ 18:58:05
Postat av: Bjarne

Utan att vilja försvara migrationsverkets handlingssätt undrar jag om uttalanden kan vara ryckta ur sitt sammanhang. Kan det vara så att man firar avslutet på ett årslångt ärende. Där jag jobbar brukar vi göra likadant för att markera våra leverabler för att uppmuntra oss att göra ett bra jobb och det av den enkla anledningen att det är på leverablerna vi mäts och får våra löner satta efter. Jag efterfrågar mer kontextuell journalistik även om det medför färre lösnr. Det är enda sättet media kan vinna trovärdighet.

2005-dec-22 @ 18:59:34
Postat av: Greger

Om varje svensk kvinna skaffade 3-4 barn det skulle inte behövas att importera människor till Sverige. Den låga svenska nativiteten har ingen lösning att hämta genom människoimport. När politikerna tänker fatta detta?

2005-dec-22 @ 19:11:14
Postat av: nils

Tycker naturligtvis att det är fel med att dom festar när någon blir avvisad och sant är att alla dom borde avskedas. men hörde i radion att hela migrationsverket hade varje person som ett ärende inte som den person dom ä, men snälla ni som tycker det är helt ute och cyklar har nån av er haft en långtidsjukskrivning eller varit sjukpensionär eller nånting där man behöver hjälp av staten där behandlas man väl om något som ett ärende, spelar ingen j-vla roll om man har 7 ungar att mätta bidraget vart tyvärr försenat men ni får det om 2 veckor är det ok(nej det är det inte
- tyvärr det är inget vi kan göra.
testa kronofogden sluta säga att bara migrationsverket är helt ute och cyklar hela sverige behandlar folk som ett ärende.
tack o adjö

2005-dec-22 @ 19:16:36
Postat av: Marre

Det är ganska skrämmande att så många av er som skrivit kan försvara migrationsverket.

2005-dec-22 @ 19:56:43
Postat av: G Bergh

Jag är mycket glad över att den självgoda felfinnaren och Riksmoraltanten H Klein inte arbetar med krävande och viktiga uppgifter såsom att pröva asylsökandes rättigheter. Migrationsverkets beslut var sannolikt helt korrekt, och man anar att stor möda ligger bakom det. Att fira att man lyckats med något krävande är naturligt. Jag är, till skillnad från Frau Helle Besserwisser, mycket glad över att verkets handläggare följer "paragrafer och lyder order". Jag är stolt över att svenska myndigheter har tjänstemän som vågar trotsa den Höga Folkdomstolen, som enväldigt leds av opportuna, blåögda, bullriga och undermåliga medlemmar av journalistkåren.

2005-dec-22 @ 20:09:20
Postat av: J

God Jul. Ta hand om dina närmaste och kära, skänk en bön till dem som behöver skydd, värme och kärlek. Naivt kanske..men varför tjaffsa och argumentera om något så livsviktigt som andra människors liv, bara det finns en hjälpande hand. Ack.. människorna i Sverige är kalla....

2005-dec-22 @ 20:21:24
Postat av: Invandrare

Hej
Det är Janna Walik själv som skappar en sån politik på verket. Och hon och hennes arbetskamrater skulle ha lite mer förståelse för mäniskors lidande. Har dem satt sig i deras livssituation ? Själv, jag är invandrare och vet hur det käns komma till ett främande land i sällskap med sina små barn , med alla möjliga otrevliga upplevelser i baggaget , utan kunskap om svenska språket. Och bli tvungen ta emot hjälp via socialen men ha med sig sin utbildning från sitt land som ingen vill godkänna som valid. Tänk hur skulle en svensk bette sig om han blir tvungen lämna Sverige och resa ngn annanstans för att hitta en brödbit för sina ungar.
Man ska ha förståelse! Jag fattar att Sverige befinner sig i en ekonomiskt kris, men en mjuk och fin bemötande från mundigheterna skulle inte skada ngn. Ett nej på ett trevligt sätt ger lite mindre ont. Alla kan inte vara krimminella!
Leka

2005-dec-22 @ 23:11:26
Postat av: Lars

Lustigt att de flesta som kommenterat verkar tycka så synd om de stackars tjänstemännen på Migrationsverket. Illa dold smygrasism?

Och Bengt Nilsson, att spela sossmediakortet är rätt patetiskt. Är DN och SVD sosseblaskor? 80% av dags- och kvälsstidningarna är borgerliga.

2005-dec-22 @ 23:24:10
Postat av: Malin

Jag vill berätta att jag är en av dem som känner mig ytterst kränkt av det jag läst den senaste tiden angående Migrationsverkets beteende. Kränkt för att Migrationsverket "gottar" sig åt andra människors tragedi.

Jag själv sitter här med min 8 månaders son och känner mig sviken av bl.a. Migrationsverket för att de anser att ingen skulle lida av att min man utvisades trots att hans son bara var 6 månader när avvisningen verkställdes. Jag känner mig ytterst kränkt av att de först och främst tar min familj och vårt välmående med en stor nypa salt och sen att de kanske till och med har firat vår tragedi..... kanske firat att vi alla mår psykiskt dåligt, att vi blivit splittrade.... de kanske firar trots att mitt barn inte har rätt till båda sina föräldrar (trots att FN:s barnkonvention tydligt skriver att alla barn har rätt till just det, båda sina föräldrar). Självklart vet jag att det inte är alla som beter sig så - men visst känns det otroligt hårt att det skulle kunna varit så.

Många här har skrivit att det är OK att fira, och visst är det det - men det måste finnas hundra och en andra anledningar att fira än just människors tragedi.

2005-dec-22 @ 23:33:26
Postat av: Elisabet

Denna enögdhet.

Låt de stackars medarbetarna på Migrationsverket fira att de gjort ett bra jobb! Tjänstemännen på Migrationsverket måste ha rekord i ärenden späckade av lögner och bedrägerier.

Vilken människosyn skulle Helle Klein själv få om du arbetade med dessa ärenden? Får man tro Helle Kleins krönikor, så skulle hon okritiskt släppa in alla asylsökande.

Vem skulle tjäna på detta?

2005-dec-22 @ 23:44:57
Postat av: Ulf

Här ovan ser man att de flesta som yttrar sig är främlingsfientliga rasister. Att behandla asylsökande så som man gör på Migverket är oerhört kränkande och ovärdigt. Empati är ett ord som tycks vara okänt både av de flesta skribenter här och av personal och chefer på verket.
Att fira med champagne och tårta när sjuka och handikappade människor skickas tillbaka till nöd, elände och armod, är upprörande och barockt!

2005-dec-22 @ 23:56:46
Postat av: Anders

Varför är jag inte förvånad över det som händer på Migrationsverket ? Därför att det som händer där och för övrigt med säkerhet inom den statliga förvaltning går att härleda till den ledarstil som landets ledning är representant för. Vår statminister är näppeligen känd för sin sensitivitet och ömsinta behandling av sina medarbetare. Inom statförvaltningen idag råder ett kyligt klimat med stort mått av osäkerhet och otrygghet för de anställda. Omtanke och hänsyn till sin nästa är inte längre kännetecken för vare sig Sverige eller den politik som förs av dess politiker. Statsledningen har rätt ordentligt fjärmat sig från "den vanliga människan ". Ett symptomatisk tecken är faktiskt när landets statsminister, ledaren för en arbetarregering, köper sig ett större herresäte för en summa pengar som en vanlig arbetare/tjänsteman endast kan drömma om. Icke för att undertecknad missunnar någon ett gott leverne, men det ger en indikation om den tankevärld som härskar inom vår statsledning.
Ovanstående kan kanske verka en aning överdrivet, men faktum är att de signaler och de attityder som ges respektive avspeglas från statsledningen självklart sipprar ner till de lägre lagren inom förvaltningen och färgar tjänstemännens göranden och låtanden. Vad som nu hänt vore förmodligen helt otänkbart under exempelvis den tid då personer som Tage Erlander, Olof Palme eller Ingvar Carlsson var landets. Det hela är en en utveckling som är djupt tragisk !
ledare !

2005-dec-23 @ 07:01:02
Postat av: mehrdad

helt skrämmande att ta del av dessa insändare, åtminstone flertal av dem. Man märker tydligt vi o dem mentalitetet o människosynen som råder i detta samhälle o invandraverket speglar samhället i övrigt. Hur individer ger sig rätten o sätta sig över det mest heliga o grundläggande etik o moral, med utryck om katsa ut de,inte importera fler, de är jobbiga o better sig som djur. Det finns förslag om vart finns roten till denna synsätt o personalensagerande, ju roten kan man bl a söka hos bittra, fientliga,otillräckliga,aroganta,individer. Vart har de fått dessa egenskaper, ju hemma, vuxna som inför sina barn dömer ut andra människor, talar illa om dem o överför denna svarta, sjuka värderingar till sina barn.
Skärp er vuxna, världen krymper, globaliseringen fortsätter att komma nära lilla sverige.

2005-dec-23 @ 11:37:55
Postat av: Johanna Norberg Mansor

Jag har själv fått den uppfattningen att Migrationsverket och Utlänningsnämnden kan vara rätt så godtyckliga i sina beslut och kan behandla folk nonchalant.
Vilka borde få stanna? Ska man utgå från att folk ljuget och hur mycket bevis ska man behöva ha när man kommer hit som flykting? Det är ju kanske inte så lätt att ha med sig en massa bevis osv om man är en äkta flykting.

De drar sig inte föra att skicka folk tillbaka till tortyr, misshandel, förföljelse och omänskliga förhållanden.
Min man är ett sådant exempel, han har flera skäl att få stanna men de vill ändå skicka tillbaka honom. Han är statslös och har inget att återvända till, han är en riktigt politisk flykting precis som hans pappa som för många år sen fick asyl här och nu väntar föräldrarna på svenskt medborgarskap.
Vi är lagligt gifta och vill forsätta ett liv tillsammans men de vägrar låta oss ens försöka - för han ska söka från "hemlandet" som det heter...
Men hur ska det gå till när man absolut inte kan återvända dit då?!

2005-dec-23 @ 15:43:22
Postat av: Det är inte migrationsverkets fel, de lyder regeringen

Varför är det ingen som talar om lidandet för de som använder de legala vägarna till Sverige, dvs de som inte använder asyl som svepskäl för få leva med sin familj och ställer sig och köar ??????

Efter det valtaktiska utspelet med amnesti för 50 000 illegala invandrare har situationen blivit helt barock. De som drabbas är de som verkligen har asylskäl. Prova gärna att komma fram till _kön_ på Migrationsverkets upplysning:
Frågetelefon, Upplysningen: 0771-19 44 00
Telefontid: Måndag-fredag 09.00-15.00. (Stängt första fredagen i varje månad. Detta nummer gäller även för anknytningsärenden inlämnade på en ambassad utomlands).

hits