Heja trängselskatten

Många har med rätta upprörts över på det sätt som trängselskatteförsöket kom till i Stockholm - det var ju milt sagt inte särskilt demokratiskt. Däremot är frågan inte ny utan har debatterats i Stockholms stadshus under decennier. Aftonbladets ledarsida har länge drivit frågan om miljöavgifter som ett styrmedel i miljöpolitiken.
I Godmorgon Världen i söndags kunde vi höra att även folkpartiet principiellt är för idén och var till och med berett att göra upp med miljöpartiet om saken om de hade bildat en grön mittenregering efter förra valet.

Läsaren Jonas Tegenfeldt har hört av sig. Han hejar på trängselskatteförsöket men kritiserar sättet det genomförts på.

"Heja trängselskatten!
Grundidén med trängselskatten är utmärkt! Problemet är det amatörmässiga sätt som den introducerats hotar att skapa en opinion som röstar bort den helt och hållet efter sommaren när försöket är klart. På något vis påminns man om Bush' bedrift att skapa en opinion mot demokrati i vissa delar av världen
", skriver Jonas.

Och så föreslår han några punkter som borde ha tänkts igenom bättre:

"Hade det varit så svårt att tänka lite mer på möljigheterna av falska och stulna skyltar? Var är rättsäkerheten? Vilken buspojke som helst ser genast möjligheterna...

Hade det varit så svårt att inse stolligheten i att ersättning för skatten vid tjänsteresa i egen bil är att se som lön, medan ersättning för trängselskatten i privat resa i tjänstebil inte beskattas alls. Borde det inte varit tvärtom?

Varför fem dagars betalningsfrist? Knappt ens den värsta hästhandlare har sådana villkor. Däremot liknar det mera villkoren i parkeringsbranschen, vilket Londons trängselskatt gärna jämför sig med, med sin midnattsfrist. Men, parkeringsbranschen är knappast ett föredöme med avseende på konsumentskydd.

Däremot, det som knappast är upprörande är beloppet på max 60kr. Det motsvarar några timmars parkering på gatan eller en stor stark. Det borde knappast uppröra någon.

Man skulle egentligen ha ett system som automatiskt justerar priset på så sätt att trängsel på Stockholms gator förhindras! Vid festivaler skulle det kunna kosta 100tals kronor. Om man annonsera tydligt vad som gäller och ordnar med realistiska och attraktiva alternativ skulle ingen vettig människa vara emot det.

Hälsningar,
Jonas"



Kommentarer

hits