Vad är alternativet till trängselskatten?

Jag ser att Svenska Dagbladets politiska chefredaktör PJ Anders Linder bloggar om trängselskatten.

"Staten har satt av 3,8 skattemiljarder till biltullarna. Experimentet blir sannolikt ännu dyrare. Vad tycker du att man borde ha använt pengarna till i stället", frågar PJ sina läsare.

Den väsentliga frågan är snarare: hur ska Stockholms trafik- och miljöproblem lösas?
Motståndarna mot trängselskatten är oss svaret skyldiga.

Mer om trängselskatten på morgondagens ledarsida i Aftonbladet.



Kommentarer

Postat av: Marcus

Alternativet är väl att persson släpper lite pengar till vägar i Stockholm. Men (S) har medvetet valt att välja landsbyggden framför Stockholm då det är enklare att köpa röster där. Mindre kronor per röst.

2006-jan-02 @ 17:35:59
Postat av: Peter Karlberg

En av de mycket beklagliga effekterna av det milt uttyckt vansinniga försöket är ju just att debatten och engagemanget styrs över från väsentliga frågor om hur man långsiktigt och rättvist kan lösa såväl trafik- som miljöproblem till ett mera allmänt förakt för slöseri med skattemedel. Det senare dessutom genomfört mot väljarnas vilja (i Stockholm) och utan hänsyn till väljarna i Stockholms län.

Hela frågan är ett utomordentligt åskådligt exempel på hur politik inte får bedrivas vilket jag som socialdemokrat djupt beklagar.

2006-jan-02 @ 20:50:17
URL: http://peter.karlberg.org
Postat av: Erika

Så förenklat. Var är klassperspektivet på trängselskatterna? Jag förväntar mig mer av en sosse-blogg. Trängseln i Stockholm är ju knappast som i Bangkok.

2006-jan-03 @ 02:04:00
Postat av: fredrik

Frågan är väl om trängseln och miljön är ett så stort problem som du med andra vill göra gällande? London har FEMTON miljoner resenärer varje dag, Stockholm en knapp miljon....
Men du kanske även vill inför tullar i småstäder som Eskilstuna, för de har också köer och utsläpp....
Med era tankar så går ni ju emot er egen politik, endast de rika kommer åka bil....snacka om icke-socialistiskt samhälle

2006-jan-03 @ 13:29:55
hits